نوشته شده توسط : onlinetabliq

استفاده مکرر و بی‌وقفه از هدفون برای گوش‌دادن به موسیقی توسط نوجوانان و جوانان می‌تواند با افزایش سن موجب کاهش قدرت شنوایی انها شود.

به گزارش جام جم آنلاین، شاید برای بسیاری از ما گوش دادن به موسیقی یا صوت، با هدفون آنهم با صدای بلند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. با این حال، این کار برای گوش‌ها و قدرت شنوایی نمی‌تواند مناسب باشد. بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر، سطح بالای سر و صدا می تواند در کاهش شنوایی در آینده تأثیر بگذارد.

در این زمینه، کودکان، نوجوانان و جوانان به طور ویژه در معرض خطر هستند اگر ساعت‌های زیادی از موسیقی روزانه خود را با تن صدای بیش از حد مجاز تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (۷۰ دسی‌بل) گوش دهند.

مقالات مشابه:آموزشگاه تئوری غرب تهران

منبع معتبر در سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که حدود ۵۰ درصد از افراد ۱۲ تا ۳۵ ساله به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت و بیش از حد در معرض صداهای بلند، مانند موسیقی شنیده شده از طریق دستگاه‌های صوتی شخصی ، در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند.

دکتر دانیل فینک، رییس مرکز شنوایی‌سنجی در این باره گفت: من فکر می‌کنم در یک سطح گسترده تر، جامعه پزشکی و شنوایی شناسی و همچنین عموم مردم درک نمی‌کنند که کاهش محسوس قدرت شنوایی بخشی از یک روند طبیعی پیری نیست، بلکه تا حد زیادی نشان‌دهنده کاهش سطح شنوایی ناشی از سروصداهای بلند و مکرر است. برای درک بهتر این سوء‌تفاهم می‌توان از این مثال استفاده کرد که تصور می‌شود چین و چروک‌های عمیق پوست بخشی از روند طبیعی پیری است در حالی که این چروک‌ها تا حد زیادی نمایانگر آسیب‌هایی است که خورشید یا اشعه ماورا بنفش وارد کرده است.

این متخصص معتقد است: به همین ترتیب، بدون قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد ناشی از گوش دادن به موسیقی یا صوت با هدفون، می‌توانیم در سن پیری به خوبی بشنویم؛ چیزی که معمولاً در جوامع صنعتی اتفاق نمیفتد.

پیامدهای کاهش شنوایی برای سلامتی

در بررسی‌های دکتر فینک، نکته قابل توجه این است که افرادی که از سیستم‌های صوتی شخصی (که دستگاه‌های ام‌پی‌تری پلیر یا پخش‌کننده موسیقی نیز نامیده می شوند) متصل به هدفون یا هندزفری استفاده می‌کنند - و می توانند بدون مزاحمت دیگران فایل‌های صوتی را بشنوند - به شنوایی خود آسیب وارد می‌کنند.

فینک می‌گوید: به ویژه برای جوانان ... استفاده از سیستم صوتی شخصی منبع اصلی قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد و دائمی به ویژه در اوقات فراغت است. چنین جوانانی هنگامی که به اواسط زندگی خود می رسند -احتمالاً در اوایل تا اواسط ۴۰ سالگی- به اندازه پدربزرگ و مادربزرگ خود در سنین ۷۰ و ۸۰ سالگی، قدرت شنوایی خواهند داشت.

کاهش شنوایی علاوه بر از دست دادن برخی توانایی‌های ارتباطی، با کاهش شناختی نیز ارتباط دارد. طبق یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۱، افرادی که کم‌شنوا هستند در مقایسه با افرادی که دچار کم‌شنوایی نیستند، به روش‌های زیر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند: افراد با کم‌شنوایی خفیف تقریباً دو برابر سایرین خطر ابتلا به زوال عقل دارند، کسانی که سطح متوسطی از شنوایی خود را از دست داده ‌اند، سه برابر خطر داشته و افرادی که مقدار زیادی از قدرت شنوایی خود را ندارند، پنج برابر در معرض آلزایمر هستند.

به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان، همواره پیشگیری حتی در مقادیر اندک از هزاران هزار درمان بهتر است. اگر از اکنون شروع به بهبود عادت‌های سلامتی و شنیداری خود کنید یک سرمایه گذاری در طولانی مدت برای خود کرده‌اید؛ نه تنها با جلوگیری از کاهش شنوایی، بلکه خطر زوال عقل با افزایش سن نیز کاهش پیدا می‌کند.

منبع: بهداشت نیوز



:: بازدید از این مطلب : 346
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

مشهد- ایرنا- رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی استان در دوران سخت کرونا نیازمند حمایت و مدیریت بحران در این بخش هستند.

 

مجتبی خان قیطاقی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع کرونا شرایط بسیار سخت به فعالان موسیقی این استان تحمیل کرده بطوریکه همه آنان خانه نشین شده و درآمدی ندارند.

 

وی ادامه داد: هرچند برخی کمکهایی از صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان موسیقی انجام شده اما این کمکها کفایت نکرده و نتوانسته خسارت زیاد ناشی از توقف فعالیتهای آنان در دوران کرونا را جبران کند.

 

رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: ورود فعالان موسیقی به فضای مجازی نیز کمکی به اقتصاد این بخش نکرده و حمایتی از فعالیتهای موسیقی در فضای مجازی هم انجام نشده است چرا که ساخت برنامه در این فضا و ارایه خدمات استودیویی بسیار گران است و فعالان موسیقی بضاعت مالی برای ساخت چنین برنامه هایی را ندارند.

 

وی افزود: بیش از ۲۰ هزار نفر فعال موسیقی سنتی، مقامی و پاپ در استان وجود دارند که کسب و کارشان به دلیل شیوع کرونا مختل شده و نیازمند حمایت هستند.

 

خان قیطاقی با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰ آموزشگاه فعال موسیقی در خراسان رضوی ادامه داد: صاحبان آموزشگاه ها نیز در این دوران ناگزیر به پرداخت اجاره و هزینه های جانبی بسیار بودند و برای اینکه چراغ آموزشگاه را روشن نگه دارند، از جیب خود هزینه کرده اند.

 

وی گفت: تقویت اقتصاد موسیقی، مستلزم تشکیل یک کارگروه حرفه ای و مدیریت بحران فرهنگی و هنری است چرا که آسیب فعالان موسیقی در این دوران متوجه خانواده آنان و میراث موسیقی خطه خراسان می شود، اینکه از محل کارت هنرمندی خود سالی یکی دوبار کمک نقدی دریافت کنند، کافی نیست بلکه باید حمایت همه جانبه برای تقویت اقتصاد موسیقی انجام گیرد.

 

رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی افزود: شرایط فعالان موسیقی این استان به هیچ وجه خوب نیست و حداقل انتظار آنان از مسوولان فرهنگی، اتخاذ سیاستهایی برای رونق کسب و کار آنها است.

ساخت تار غرب تهران

 



:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام مجازی شد

ایلام _ ایرنا _ دبیر اجرایی ششمین جشنواره استانی موسیقی ایلام گفت: با توجه به شرایط کرونا و محدودیت های حضور مخاطبان در سالن های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد استانی کرونا، با تصمیم شورای سیاست گذاری ششمین جشنواره موسیقی استان، اجراهای این دوره جشنواره به صورت مجازی پخش می شود.

 

جواد یعقوبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برگزاری جشنواره موسیقی استان در فضای مجازی نقطه ای عطف و تجربه ای در این دوره خواهد شد.

آموزشگاه سلفژ غرب تهران

وی ادامه داد: بر همین اساس ضبط حرفه ای اجرای گروه های حاضر در جشنواره با رعایت پروتکل های بهداشتی بر اساس جدول زمانبندی‌ آغاز و به زودی از سوی دبیرخانه جشنواره جدول اجراهای ششمین جشنواره موسیقی استان و بسترهای پخش منتشر و معرفی خواهند شد.

 

وی با ذکر اینکه همچنین بررسی آثار توسط هیات داوران غیر حضوری است افزود: پیش از این قرار بود ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام از تاریخ ۳۰ تیرماه الی یکم مردادماه در سالن سینما فرهنگ واقع در مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری ایلام برگزار شود.

 

یعقوبی یادآور شد: ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام با ️محورهای موسیقی دستگاهی ایران (گروه نوازی - تکنوازی)، موسیقی بومی و محلی استان ایلام (گروه نوازی - تکنوازی)،️ موسیقی کلاسیک جهانی (تکنوازی) و در بخش های گروه نوازی (رقابتی)، ️آفرینش خلاقانه در تکنوازی (غیررقابتی) و ️اجرا و تجلیل از پیشکسوتان (جنبی) برگزار می شود.

 

 

 

 


:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

در برزیل؛

دستکش بیونیک قدرت انگشتان یک پیانیست را احیا کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، «ژوآو کارلوس مارچینس»، پیانیست و رهبر ارکستر مشهور با کمک دستکشی بیونیک بالاخره می‌تواند دوباره پیانو بنوازد.

 

این پیانیست برزیلی پس از چند دهه مبارزه با جراحت‌ها و بیماری‌های مختلف، قادر به نواختن پیانو نبود. اما اکنون می‌تواند با کمک دستکش به راحتی پیانو بنوازد. او پیش از این فقط می‌توانست با شست‌ها و گاهی اوقات با انگشت اشاره اش پیانو بنوازد.

 

او یکی از مترجمان بزرگ موسیقی به حساب می‌آید و اکنون قرار است به مناسبت شستمین سالگرد حضورش در سالن «کارنگی هال» نیویورک، دوباره در این سالن پیانو بنوازد. ابتلای او به یک بیماری دژنراسیون مغزی و جراحت در بازو هنگام بازی فوتبال مهارتش در نواختن پیانو را از بین برد. او ۲۴ عمل جراحی انجام داد تا توانایی حرکت انگشتانش را بازپس گیرد اما در نهایت سال گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

در این میان اوبراتا بیزارو کاستا، طراح و نوآور یک جفت دستکش بیونیک با پوشش نئوپرن (نوعی لاستیک) به طور خاص برای این موسیقیدان ساخت.

 

پس از آنکه انگشتان مارچینس به کلیدهای پیانو فشار وارد می‌کند، دستکش بیونیک انگشتان او را به سمت بالا می‌کشد. کاستا می‌گوید: نخستین نمونه دستکش را براساس تصاویری از انگشتان مارچینس ساختم اما این نمونه اصلاً ایده آل نبود. در پایان یکی از کنسرت‌ها به مایسترو نزدیک شدم. کاستا به سرعت متوجه شد این دستکش اصلاً کارآمد نیست اما در نهایت مارچینس را به خانه اش دعوت کرد تا این پروژه را توسعه دهد.

 

کاستا و مارچینس چندماه را صرف آزمایش نمونه‌های مختلف کردند. در ماه دسامبر دستکش فعلی با هزینه ۱۲۵ دلار ساخته شد. اکنون مارچینس این دستکش‌ها را حتی موقع خواب از دستش بیرون نمی‌آورد.

آموزشگاه پیانو غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 362
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

استرس را با شنیدن موسیقی آرام از خود دور کنید / بهترین پیشنهاد تکنوازی تار و سه‌تار

مریم اخوان توکلی معتقد است که گوش دادن به موسیقی آرامی مانند تکنوازی تار یا سه‌تار می‌تواند زمینه ترشح هورمون‌های آرام‌بخش در بدن را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه «ارغنون» با موضوع بررسی نقش موسیقی در سلامت جامعه، با حضور دکتر مریم اخوان توکلی (دکترای علوم تشریح و آناتومی و کارشناس موسیقی کودک و نواحی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

اخوان توکلی در برنامه «ارغنون» گفت: «آناتومی» شاخه‌ای از علوم پایه‌ی پزشکی است و دانشجویان این رشته باید در دو سال ابتدایی تحصیل از «آناتومی» به طور کامل مطلع باشند. هر پزشک یا پرستار موفق برای کار در رشته‌ی تخصصی خود باید به آناتومی بدن انسان اشراف کامل داشته باشد.

بیشتر بخوانید: آموزشگاه تار غرب تهران

این کارشناس موسیقی با اشاره به ارتباط رشته آناتومی و موسیقی، توضیح داد: حنجره یکی از ارگان‌های اصلی بدن انسان است که وظیفه‌ی تنفس و دم و بازدم را بر عهده دارد. حنجره جعبه‌ی صوت [موسیقی] انسان است. ذات بشر به نیکی و طبیعت و مهربانی و پاکی گرایش دارد و صوت یا موسیقی هم جزء مهمی از ارکان طبیعت و پاکی است.

 

مریم اخوان توکلی گفت: تمام افراد ذاتا به موسیقی گرایش دارند. در حال حاضر علم پزشکی به سمت درمان‌های بدون دارو حرکت می‌کند. درمان‌های نگه‌دارنده یا بدون دارو با استفاده از طب مکمل [طب سوزنی و سنتی و غیره] بیمار را در فرآیند درمان قرار می‌دهند.

 

این کارشناس موسیقی با بیان این که موسیقی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است، بیان کرد: هر شخص در طول روز به تناسب فعالیت‌ها و شغل خود سطح استرس متفاوتی را تجربه می‌کند و در نهایت باید بتواند آخر شب با شنیدن موسیقی استرس‌های مختلف را فراموش کند.

 

وی گفت: بسیاری از هورمون‌های بدن، انسان را برای تعقیب و گریز آماده می‌کنند. انسان‌های اولیه در اولین اقدام بعد از برخواستن از خواب باید از جان خود در برابر حمله حیوان‌های وحشی مراقبت می‌کردند و از طرفی دیگر به شکار می‌رفتند.

بیشتر بخوانید: لمینت دندان اقساطی

مریم اخوان توکلی با اشاره به این که زندگی مدرن چالش‌ها و استرس‌های متعددی را به انسان تحمیل می‌کند، افزود: گوش دادن به یک موسیقی آرام مانند تکنوازی تار یا سه‌تار می‌تواند زمینه ترشح هورمون‌های آرام‌بخش در بدن را فراهم کند.



:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

نهمین برنامه آهنگ با موضوع مهاجرت و موسیقیدان با حضور سید علیرضا میرعلی‌نقی، پژوهشگر تاریخ موسیقی ایران و رضا مهدوی نوازنده و ناشر موسیقی با اجرا و کارشناسی سما بابایی چهارشنبه ۲۳ تیر ماه در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ابتدای این برنامه سید علیرضا میرعلی‌نقی با اشاره به تاریخ مهاجرت موسیقی‌دانان ایرانی بیان کرد: آخرین مهاجرت بزرگ اهل موسیقی ایران تقریباً به اواسط سلسله صفویه برمی‌گردد که مدارک و کتاب‌های مرجع آن موجود است. در آن دوره عده بسیار زیادی از موسیقیدانانی که اصالتاً متعلق به نواحی مختلف و فرهنگ های گوناگون اقلیم آن روز ایران بودند و حتی بعضی‌ها از خارج از اقلیم فرهنگی ایران آن روز به ایران آمده بودند و در پایتخت پادشاهی بزرگ آن زمان در اصفهان جمع شده بودند. اما به خاطر آزار‌ها و فشارها دچار عدم امنیت جانی، مالی و… شدند و مهاجرت کردند.

مقالات مشابه:آموزشگاه گیتار غرب تهران

وی افزود: پس از گذشت حدود ۳۰۰-۳۵۰ سال ما شاهد موج دیگر مهاجرت موسیقی‌دانان هستیم. اگر بخواهیم ریشه‌ای به این مسئله نگاه کنیم، تقریبا از سال ۱۳۵۳-۵۴ آغاز می‌شود که تعدادی از موسیقیدانان و عموما موسیقیدانان برجسته که شرایط کار در ایران را با روحیه و خواست‌هایشان مساعد نمی‌دیدند و بیشتر از همه مسئله‌شان روی عدم رعایت قانون کپی رایت، خواننده سالاری مطلق و ناهنجاری‌هایی که روح خلاقان اصلی موسیقی(آهنگساز و شاعر) را آزار می‌داد، تصمیم به مهاجرت از ایران گرفتند. برخی از موسیقیدانان رشته کلاسیک ایرانی از حدود اوایل سال‌های ۳۰ از ایران رفتند.

وی اضافه کرد: بخشی اوایل انقلاب مهاجرت کردند چون اساسا دیدگاه‌های حکومت تازه روی کار آمده جمهوری اسلامی، نه با نوع موسیقی آنان موافقت داشت و نه با موقعیتی که موسیقی آنان در آن اجرا می‌شد. تنی چند از آنان ماندند و سعی کردند خودشان را با شرایط سازگار کنند، اما باز هم یک تعدادی از آنان رفتند. بعد از آن موج مهاجرت موسیقیدانان بود که با انقلاب همراه بودند که با محدودیت و ممنوعیت مواجه شدند و البته بیشتر آنها در همان اواسط دهه ۶۰ به ایران برگشتند.

میرعلی‌نقی گفت: الان موج جدید مهاجرت موسیقیدانان است که از حدود اوایل دهه ۸۰ که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بود، مشکلات اقتصادی بیشتر شد، شرایط تولید موسیقی دشوار شد، آنها به حوزه کشورهای همسایه رفتند. بعد هم عده‌ای به آمریکا مهاجرت کردند و جذب جامعه ایرانی لس آنجلس بودند. عده‌ای که موسیقی های سنگین‌تر مانند کارهای ارکستر سمفونیک و… کار می کردند، مجذوب ارکستر‌های کوچک و بزرگ اروپایی شدند و بعضی از این‌ها که در ایران خواننده‌های مطرح و سلبریتی ها شدند، با پول کافی رفتند و رحل اقامت در آنجا افکندند. یعنی زندگی‌شان آن طرف است. در بینشان آهنگساز خیلی به ندرت است یا اصلا نمی‌بینید، نوازنده خیلی به ندرت می‌بینید، شاعر اصلا نمی بینید. اینها چند نفر خواننده به تعداد کمتر از انگشتان یک دست هستند که به هر حال توانستند با اقبال عمومی و فرهنگ جا افتاده خواننده سالاری، بار خودشان را ببندند و به ایران به شکل محل کار نگاه می‌کنند و نه محل زندگی.

در بخش دیگری از این نشست، میرعلی‌نقی درباره عواملی که باعث می‌شود یک هنرمند به فکر مهاجرت بیفتد، عنوان کرد: امکان یک زندگی راحت‌تر، مرفه تر، آزادی‌های بیشتر، هوای خوب، کیفیت بالای تغذیه و بهداشت و مهمتر از همه امکان تحصیل عالی برای بچه‌هایشان و امکان تفریح و گردش برای خودشان که مربوط به پولدارها است. عده زیادی نیستند و خیلی کم هستند. برای افرادی که پولدار نیستند، عدم امنیت مالی باعث می شود که خیلی‌هایشان اصلا وقتی به آنجا می‌روند، مجبورند کارهای دیگری به غیر از موسیقی انجام دهند و اصلاً جذب کارهای دیگر می شوند.

 

وی افزود: هرچه که شرایط سخت و سخت‌تر شود، امکان خلق موسیقی خوب دشوارتر می‌شود. الان بیشتر موسیقیدانهای سعی کردند در بهترین شرایط خانه بگیرند. خانه خیلی‌هایشان در جاهای خوش آب و هوا است. بسیار به ندرت موسیقیدانی پیدا می‌شود که مانند دهه ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ و حتی ۷۰ مایل باشد که آپارتمانش در مرکز شهر باشد. به هر حال موسیقیدان هنرمند است و هنرمند نسبت به افراد دیگر روحیه حساس‌تر، لطیف تر و شکننده تر دارد، اختلاف بین کیفیت زندگی برایش کاملاً محسوس است و طبیعی است که دنبال کیفیت بهتری باشد. حتی آنهایی که خیلی از لحاظ بنیه مالی نتوانستند و نشده به ایده‌آلشان برسند، یک نوع شمال‌نشینی (در اقلیم مازندران، گیلان، گرگان) را اختیار کردند ک اگر خیلی امکانات و تسهیلاتی که در تهران هست، آن جا نیست، حداقل سکوت و آرامش است. در مجموع اساساً وقتی حال جامعه خوب نیست، شرایط برای موسیقیدان هم خوب نیست و آن چیزی که تولید می‌شود قاعدتاً خوب نیست.

مقالات دیگر:خانه سالمندان

وی درباره تاثیر مهاجرت در آثار هنرمندان اظهار کرد: اگر بخواهیم مسئله تغییرات را در تولیدات هنری بررسی کنیم، باید از عمر این مهاجرت حداقل ۱۵ سال بگذرد. از لحاظ تکنیکی بعضی ها به مایه تکنیکی بهتری مجهز شدند، بعضی‌هایشان در میانسالی و پیری درس خواندند و در درس خواندن موفق بودند اما منابع الهام، ایده‌ها و جهان و فضای حسی‌شان را از دست دادند. سرچشمه یک عده خشک می‌شود و یک عده به تکرار خودشان می پردازند. یک عده خورده خلاقیت‌هایی که می‌کنند و کارهای خوبی که ارائه می‌دهند، عمدتاً از فضای ایرانی فاصله می‌گیرد. شما نمی توانید در یک اقلیم نباشید و بعد با حس و حال آن اقلیم یک چیزی را بسازید و این خیلی هم ربطی به ژانر موسیقی ندارد.

همچنین رضا مهدوی نیز درباره علت مهاجرت برخی موسیقیدانان گفت: بحث اینترنت باعث و بانی خیلی از مهاجرت ها شده است. اینکه یک هنرمندی در این دوران کرونا مجبور است خانه نشین باشد، ساز و قلم نقاشی‌اش را در دست بگیرد، نویسندگی‌اش را کند و مجاز نیست بیرون برود، می‌خواهد پروتکل های پزشکی و بهداشتی را رعایت کند، کمترین و حداقل‌ترین امکانات همین سرعت اینترنت است که باید در اختیارش باشد تا بتواند به جامعه‌اش کمک کند و از طریق خانه به مردم امید افزایی داشته باشد. وقتی نیست، به کشور فقیر همسایه می‌رود. چون اینترنت پرسرعت دارند، هنرمندانشان با جهان ارتباط دارند. هنرمندان و موسیقیدانان ایرانی به نوعی نمی‌گویم ارتباط شما با جهان قطع است ولی ارتباط پیوسته‌ای هم وجود ندارد و طبیعی است که سعی می‌کنند، علی رغم میل باطنی خود مهاجرت کنند.

مهدوی درباره بحث هویت، ملیت و تاثیر مهاجرت بر اثر هنری عنوان کرد: این به روحیات هنرمندان برمی‌گردد. خیلی از هنرمندانی که در سرزمین خودشان و اصطلاحاً در خاک خودشان هستند، آدم‌های خیلی با احساس و اجتماعی نیستند، با همسایه‌ها ارتباط ندارند، عینک دودی می زنند تا دیگران ان‌ها را نبینند. عموماً خلوت‌خانه‌هایی در شمال ایران یا جاهای دیگر دارند. شاید در ظاهر زندگی اجتماعی دارند ولی آدم‌های تنهایی هستند که هیچ اقلیمی برایشان فرقی ندارد و عموما آثاری خلق می‌کنند که بین مردم جایگاه و پایگاهی ندارد. گاه در کلاس‌های درس و جاهایی که هستند خودشان می‌گویند که آدمهای بی عاطفه‌ای هستند ولی دانش موسیقی را دارند. اما احساس موسیقایی که نقطه وصل اولیه است و هر کس که اسمش هنرمند است، باید این را خدادادی داشته باشد، ندارند. آنها حسابشان جدا است.

وی ادامه داد: آنهایی که به هر دلیل می‌روند و هرچه از جغرافیای ایران دورتر می شوند، طبیعتاً حس و حالشان می‌خوابد. یعنی کاتالیزورها و محرک‌هایی می‌خواهند که عموماً به مواد مخدر یا چیزهای ناسالم روی می‌آورند و با آنها هم نمی‌توانند به دست بیاورند. اما وقتی در ایران هستند بایو سفر به دریای شمال، دریای جنوب، کویر ایران یا همین که روی پشت بام ساختمان‌شان در آسمان یک ستاره می بینند، الهام می گیرند و دست به خلق اثر می زنند. حالا یک دوره این افراد می روند و هر چه دورتر از اقلیم ایران می‌شوند، می‌بینیم که دست به خلاقیت هم که می‌زنند، یا ابتدایی جلوه می‌کند و یا در نهایت تکرار گذشته است. ما چیز جدیدی را تا الان نتوانسته ایم بینیم. اتفاقاً این فرد وقتی سن و سالی از آنها می‌گذرد، باز خواهان بازگشت با هر شرایطی به وطن خودشان هستند. چون می‌بینند جایی جز سرزمینشان مورد احترام مردم نیستند، در هر سرزمینی که بروند شهروند درجه ۲ و درجه ۳ می‌شوند، هنرشان آنجا خاستگاهی ندارد و اگر دارد در مراتب پایین است.

این پژوهشگر موسیقی بیان کرد: شما وقتی در بهترین جای دنیا و در آرامش هم باشید، اگر فکرتان جای دیگری باشد، مانند دانش آموزی می‌ماند که به زور به سر کلاس آوردند اما از پنجره حیات را نگاه می‌کند و می‌گوید کاش من جای بچه‌هایی بودم که با توپ پلاستیکی بازی می‌کنند. انسان هنرمند و انسانی که دارای احساسات و تاملات روحی است، طبیعتاً همیشه دچار این مشکلات خواهد شد و زمانی که در زمان و مکان خودش حضور ندارد، نمی‌تواند احساسش را دقیق و درست بیان کنند.

وی درباره علت موج جدید مهاجرت‌ها اظهار کرد: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در نوع خودش وجود دارد. یک هنرمندی که دارای توانایی و قابلیت است که در ارکستر سمفونیک تهران حضور داشته باشد ولی آزمون های سلیقه‌ای یا مدیریت سلیقه‌ای با یکی از ده‌ها هنرمند به گونه‌ای رفتار می‌شود که او عطا را به لقایش می بخشد. یک بخشی فنی و مدیریت‌های سلیقه‌ای است که تاکنون خیلی آسیب زده است، از قبل داشتیم و الان هم داریم و امیدوارم در آینده نخواهیم داشت. یک بخش بحث روحی و روانی شخص است، حالا آن شخص هنرمند یا از دیگر مردم باشد. او احساس می‌کند اینجا جا نیست، عرصه بر او تنگ است و محیط بازتری می‌خواهد می‌رود. حالا یا موفق می‌شود یا نمی‌شود که به خودش مربوط است.

مهدوی افزود: مسئله سوم زیاده‌خواهی من نوعی است. هنرمندی که فکر می کند شق القمر می‌کند، از همه متفاوت تر است و باید اصطلاحا شرایط لاکچری داشته باشد. طبیعتاً هنرمندان به واسطه حساسیت بیشتری که دارند و فکر می‌کنند به واسطه اینکه خداوند یک ودیعه الهی را برایشان گذاشته و توانستند از مردم متفاوت‌تر باشند، خواسته‌های درونی و بیرونی‌شان بیشتر می‌شود. اگر مورد اقبال عمومی در بین بالادستی‌ها و پایین دستی‌ها و مردمشان قرار نگیرند، سریع تصمیم به عزم سفر می گیرند. باید به لحاظ روانشناختی سمینارهایی در دانشکده‌ها برگزار شود و متخصصان امر آسیب‌شناسی کند که متاسفانه هیچ وقت جدی گرفته نشده است. برخی مسئولان گفتند که رفتند، چه بهتر. یک عده گفتند که چقدر بد که رفتند. هیچ انجمن و مجموعه‌ای نیامد بررسی کند و بخواهد که آنها دوباره برگردند یا دلجویی لازم دارند یا امکاناتی لازم است یا شرایطی باید فراهم شود که اگر آنجا هستند چقدر می توانند اینجا خدمت رسانی کنند. بالاخره ایرانی هر جایی باشد، باید برای وطنش خدمت کند. طبیعتاً یک اتریشی هر جای دنیا که باشد، باید برای کشور خودش خدمت کند. یک ژاپنی هم هر جای دنیا می‌رود و علم و دانش کشف می‌کند، وقتی هم وطن خودش را می‌بیند دوست دارد به او بیشتر خدمت کند.

وی اضافه کرد: موسیقی غذای روح انسان‌ها است. امیدوار هستم که در دولت جدید اتفاق بیفتد و دلجویی شود و شرایطی فراهم شود که هنرمندان ایرانی به هر طریق به کشورشان برگردند و حتی اجازه فعالیت پیدا کنند.

در بخش دیگری از این نشست مجازی، رضا مهدوی درباره بازگشت حبیب به ایران اظهار کرد: آقای حبیب آمد و خیلی هم خوب بود، شرایط مجوز گرفتن هم داشت درست می‌شد اما دوستانی که در مرکز، در دفتر موسیقی وزارت ارشاد بودند، متاسفانه توجه کافی و وافی نکردند و شرایط به گونه‌ای شد که ایشان عمرشان را از دست دادن هستند. انشاالله در آن دنیا برایشان جبران شود. خیلی‌ها باید پاسخگو باشند که حبیب را چرا ناراحت کردند، یک هنرمندی که سالم و درست بود، شرایط فراهم شد و در بین صدها هنرمندی که آن طرف هستند، او برگشت. قطعا باید اثرش تولید می‌شد. حتی او تقاضا داد. زمانی که آقای میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی بود، او یک آلبوم عاشورایی را پیشنهاد کرد ولی نامه امضا نشد. متولیان امر وزارت ارشاد باید بگویند که وقتی کسی به لحاظ امنیتی مشکلش حل می‌شود و به وطن برمی‌گردد، چرا در سطوح پایین‌تر باید از فعالیتش جلوگیری شود. خیلی از دیگر هنرمندان هم به نظرم شرایطی دارند که دیگر باید برگردند و خیلی دیر شده است.

منبع:گیتی آنلاین



:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

گله حسن سمندری از مسئولان موسیقی مشهدحسن سمندری پیش از این به شهر‌آرا گفته بود از پس هزینه‌های درمان دخترش برنیامده و به‌ناچار دوتار یادگار پدرش را فروخته است. او به‌تازگی در گفتگو با ایلنا درباره حال‌وروز و وضعیت زندگی‌اش در یکی‌دو سال گذشته نیز گفته است: «واقعا نمی‌دانم چه بگویم و چگونه بگویم که مسئولان صدای مرا بشنوند. متأسفانه صدای ما به‌جایی نمی‌رسد و اگر هم شنیده شود، نتیجه‌ای ندارد.»

به گزارش شهرآرانیوز - حسن سمندری، فرزند استاد غلامحسین سمندری، که دغدغه‌اش تداوم موسیقی خراسان و باخزر است، این روز‌ها در ناامیدی و بی‌انگیزگی به‌سر می‌برد و در عرصه موسیقی هم فعالیت نمی‌کند. او چندی پیش پسرش و به‌تازگی نیز دختر جوانش را بر اثر بیماری از دست داده است. او پیش از این به شهر‌آرا گفته بود از پس هزینه‌های درمان دخترش برنیامده و به‌ناچار دوتار یادگار پدرش را فروخته است. او به‌تازگی در گفتگو با ایلنا درباره حال‌وروز و وضعیت زندگی‌اش در یکی‌دو سال گذشته نیز گفته است: «واقعا نمی‌دانم چه بگویم و چگونه بگویم که مسئولان صدای مرا بشنوند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه دف غرب تهران

متأسفانه صدای ما به‌جایی نمی‌رسد و اگر هم شنیده شود، نتیجه‌ای ندارد. زندگی من از ۲ سال قبل تاکنون خیلی سخت‌تر شده است، چون با فاصله‌ای کوتاه ۲ فرزندم را از دست دادم. پسرم سرباز بود و پارسال پس از پایان خدمت در سن بیست‌ودوسالگی در دریا غرق شد و از دنیا رفت.

پس از این اتفاق، کمی بعد و هم‌زمان با تعطیلات عید نوروز بهاره، دختر بزرگم که ۲۷ سال داشت، کلیه‌اش را از دست داد و درگیر بستر و بیماری شد. این مشکلات به کنار، بیماری کرونا هم ۲ سال است زندگی مرا سخت‌تر از قبل کرده است، به این دلیل که هیچ فعالیتی در عرصه موسیقی نداشته‌ام.» او همچنین تاکید کرده است: «در ۲ سال گذشته مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی سراغی از من نگرفته‌اند و حمایتی هم وجود نداشته است. حتی پس از این‌همه دشواری و مصیبتی که از سر گذراندم و بخش‌هایی از آن رسانه‌ای شده است، جویای حالم نشده‌اند. من از هیچ‌کس گله‌ای ندارم، اما از مسئولان موسیقی مشهد واقعا گله‌مندم.

زمانی که جوان‌تر بودم آن‌ها از من می‌خواستند در جشنواره‌ها حاضر شوم و من هم این کار را می‌کردم. من کسی نیستم، به مردم تعلق دارم و برای آن‌ها و با آن‌ها زندگی می‌کنم و برای هنردوستان نفس می‌کشم. واقعا حقم نیست که تا این حد به من بی‌توجهی و بی‌مهری شود. مدتی قبل استاد محمدرضا درویشی با یکی از مستندسازان تماس گرفته و از او خواسته بود درباره من مستندی تهیه کند. آقای درویشی به آن مستندساز گفته بود هیچ می‌دانی حسن‌آقا تخم دوزرده موسیقی استان خراسان است؟! واقعا راضی بودم فردی که الان هستم نباشم، اما زن و بچه‌ام از امکانات اولیه زندگی برخوردار باشند.»



:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

آزمون آنلاین تئوری موسیقی برگزار شد
رئیس انجمن موسیقی همدان از برگزاری آزمون آنلاین تئوری موسیقی خبر داد
آزمون آنلاین تئوری موسیقی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، علی آقامحمدی با بیان اینکه این آزمون به صورت سراسری برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 200 هنرمند همدانی در آزمون آنلاین تئوری موسیقی شرکت کردند.

وی با تأکید بر اینکه از این تعداد، 60 هنرمند موفق به کسب نمره قبولی شدند، گفت: این آزمون در ره‌های سنی تا 12 سال، 12 تا 16 سال و بالاتر از 16 سال برگزار شده بود و شرکت‌کنندگان هم از اساتید موسیقی استان و هم از هنرجویان بودند.

آقامحمدی با بیان اینکه 9 نفر از استان موفق به کسب نمره کامل در این آزمون شدند، تصریح کرد: در هر رده سنی سه نفر برگزیده داشتیم که از آنها تجلیل خواهد شد. افرادی هم که در این آزمون موفق به کسب نمره قبولی شده‌اند، گواهی شرکت در آزمون دریافت می‌کنند.

آموزشگاه تنبور غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

گلپر گیاهی است معطر که می‌توان از تمام بخش‌های آن در صنعت غذا و دارو استفاده کرد.

به گزارش فرتاک نیوز،این گیاه بومی ایران بوده و در نواحی نمناک کوهستانی ایران و حاشیه‌های آن می‌روید.دانه‌های گلپر بسیار نازک بوده و دارای طعم تند و معطر است. پودر دانه‌های این گیاه بیشترین کاربرد را برای مواد غذایی دارد،‌ به عنوان مثال پودر گلپر را می‌توان روی باقلای پخته،‌ عدس و دیگر حبوبات، سیب‌زمینی پخته و انواع سوپ‌ها و خورش‌ها و همچنین روی انار دانه شده پاشید.

این گیاه زینتی زیبا که به عنوان گونه های مهاجم آسیب رسان محسوب می شود, می تواند تا ارتفاع 150 سانتی متر رشد کند.

مقالات مشابه:گلفروشی جنت آباد

گل های سفید رنگش به اندازه 30 میلی متر پهنا دارند. گل هایش در طول ماه های دی تا شهریور وجود دارند. این گیاه از جنوب قفقاز در خاورمیانه سرچشمه می گیرد.

مایعات برگ هایش خاصیت شیمیایی خاصی دارند که به پوست آسیب می رسانند و وقتی کسی آن را لمس می کند، باید فوراً آن را بشوید. دانه های آن، دارای خواص خطرناک خاصی هستند که توانایی کشتن گیاهان نزدیک را دارند.

یکی از معروف ترین گیاهان در طب سنتی برای درمان بیماری های گوارشی به خصوص نفخ محسوب می‌شود.

برای بهره بردن از خواص ضدنفخ گلپر، بهتر است یک گرم از پودر دانه‌های این گیاه را همراه رازیانه بعد از غذا و با آخرین لقمه به اندازه نصف قاشق غذاخوری بخورید.

چای این گیاه نیز برای هضم غذا موثر و ضد نفخ است.

گلپر هضم‌کننده غذا و تقویت‌کننده معده است.جهت درمان رفلاکس معده، تهوع، استفراغ و سایرِ اختلالاتِ گوارشی کاربرد دارد.

پودر دانه گلپر می تواند به عنوان یک داروی کشنده برای بعضی کرمهای داخل روده مصرف می شود.

برای درمان کبودی و سیاهی دور چشم از سوی درمانگران توصیه شده است، برای تهیه ی این نسخه نیاز به برگ های خشک شده ی گلپر و مقداری روغن زیتون داریم.

اسانس دانه های گلپر، خاصیت ضدمیکروبی دارد و همانند سیر و پیاز شوینده معده محسوب می شود.

از این ادویه به عنوان نگهدارنده موادغذایی از فساد نیز استفاده می شود.

گلپر را جهت معالجه صرع، عفونت‎های عصبی و رفع ناراحتی‌های عصبی تجویز می‌کنند.

دمنوش این گیاه تحریک کننده اشتها است.

قطع کننده ی بلغم و دفع کننده ی باد و نفخ شکم است.

استفاده از عصاره های گیاه گلپر به کاهش مارکرها برای دیابت در بیماران کمک می کند.

 

رادیکالهای آزاد به عنوان عامل اصلی بیماریهای خطرناک مختلف مانند قلب، کبد، آلزایمر، سرطان و پارکینسون در نظر گرفته می شوند. این گیاه می تواند به عنوان یک ماده برای مبارزه با رادیکال آزاد مورد استفاده قرار گیرد.

گلپر خواص ضد التهابی قطعی را نشان می دهد. بنابراین برای درمان بیماری هایی مانند آرتروز و نقرس مفید است.

از آنجا که گلپر دارای ترکیبات مفید مختلفی از قبیل آلکالوئیدها، ترپنوئیدها و تری تروپن ها است، می تواند به سرعت تشنج را درمان کند.

 برای تقویت حافظه کاربرد دارد.

ضماد گلپر با موم و روغن جهت تسکین سیاتیک مفید است.

 مالیدن پخته ی گلپر با سرکه و پوست انار جهت بواسیر نافع است.

پاشیدن گرد گلپر روى زخم ‌هاى خوره ‌اى و جذام سودمند می ‌باشد.

چای ریشه آن را جهت درمان اختلالات تنفسی، اختلالات ریوی و عفونت‌های دستگاه تنفس تجویز می‌کنند.

گلپر را معمولا همراه با اسپند دود می کنند. گلپر یک میکروب زدای قوی و طبیعی برای منزل است. گلپر دارای بوی تند و تیزیست .دقت کنید هنگام دود کردن مقدار زیادی از آن استفاده نکنید.

عصاره این گیاه سمی است و در صورت تماس با پوست، باعث ایجاد حساسیت به نور خورشید می شود. فرد خارش ، قرمزی ، اگزما و نیش را تجربه خواهد کرد.

باعث ایجاد تپش قلب برای فرد می‌شود.

مصرف بیش از ۲ گرم گلپر در روز در دوران بارداری به‌خصوص ۳ ماهه اول جایز نیست، باعث سقط جنین یا زایمان زودرس می‌شود.

باعث آسیب و نارسایی مثانه و روده‌ها، یبوست مزاج در افراد گرم مزاج می‌شود، که در این حالت بهتر است همراه با غذاهای آبکی و با احتیاط مصرف شود.

باعث سردرد در گرم مزاجان می‎شود که در این موارد نیز بوییدن گلاب می‌تواند به رفع سردرد آن‎ها کمک کند.

طبع گلپر

مزاج گلپر گرم و خشک است.

مصلح گلپر

خیساندن در سرکه، بوئیدن کافور و یا گلاب، تخم خیار، تخم خربزه، صمغ عربی، شربت انار و سکنجبین مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج گلپر هستند.

از آنجا که گلپر طبیعت گرم و خشکی دارد، افراد گرم مزاج باید دانه‌های این گیاه را یک شب در سرکه بخوابانند و بعد از ۲۴ ساعت و خشک شدن دانه‌ها، آن را در روز، پودر و استفاده کنند.

مقالات دیگر:آسایشگاه سالمندان



:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

مصرف آویشن بر افزایش قد و طول عمر انسان تاثیر گذار است و روغن گیاه آویشن دارای خواصی مانند افزایش قدرت ذهنی، بهبود سلول‌های بدن، تسریع جریان خون و جوانسازی پوست است.

خواص شگفت انگیز آویشن برای بدن؛ از افزایش قد و طول عمر تا درمان فشار خون و جوانسازی پوست

به گزارش سلام نو به نقل از آریا، مادران باردار و مبتلایان به کم و پر کاری تیروئید از مصرف آویشن پرهیز کنند.

آویشن درختچه‌ای کوتاه و پر از شاخه‌های علفی و جزء خانواده گیاه نعناع است، این گیاه برای بهبود و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود و یک آنتی اکسیدان قوی برای حفظ چربی‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد است.

مقالات مشابه:گلفروشی در اندرزگو

گیاه آویشن برای سلامتی مفید است، از گیاه و دمنوش آویشن در مصارف زینتی، آشپزی، مواد شوینده و مواد دارویی استفاده می‌شود.

مصرف آویشن بر افزایش قد و طول عمر انسان تاثیر گذار است و روغن گیاه آویشن دارای خواصی مانند افزایش قدرت ذهنی، بهبود سلول‌های بدن، تسریع جریان خون و جوانسازی پوست است.

مصرف گیاه آویشن باعث کاهش موخوره، فشار خون، سرطان روده بزرگ، پوسیدگی دندان و ریزش مو می‌شود.

روغن گیاه آویشن در تولید محصولاتی مانند صابون، شامپو، خمیر دندان و عطر کاربرد دارد.

این گیاه دارای خاصیت ضد باکتری است، ویتامین K موجود در آویشن باعث افزایش کلسیم، آهن بدن و بهبود پوکی استخوان می‌شود.

مبتلایان به کم و پر کاری تیروئید از مصرف آویشن خود داری کنند، مصرف زیاد گیاه و یا دمنوش آویشن در دوران بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

مصرف آویشن برای بعضی افراد مضر است، ماده شیمیایی تیمول ممکن است باعث کاهش ضربان قلب، افت دمای بدن، بروز حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سردرد و تاخیر در روند انعقاد خون شود.

مقالات دیگر:سالن عقد شیک



:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

به گزارش گروه اجتماعی یکتا پرس، گیاه پدیلانتوس (Devil’s backbone) از محبوب‌ترین گیاهان موجود در بازار و از خانواده افوربیاسه (Euphorbiaceae) است. این گیاه زیبا بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مکزیک و آمریکای مرکزی است و جالب است بدانید که به دلیل فرم زیگزاگ ساقه، نام‌های دیگر گل پدیلانتوس، ستون فقرات شیطان و زیگزاگ است. پدیلانتوس در دو رنگ سبز و ابلق وجود دارد که با دریافت نور شدید رنگ برگ‌ها به قرمزی نیز می‌زند. ساقه‌های این گیاه فرم جالبی دارند و در محل رویش هر برگ به یمت آن کشیده شده اند و فرم زیگزاگی به خود گرفته اند. برگ‌های پدیلانتوس دمبرگ ندارند و مانند زاموفیلیا مستقیما به ساقه وصلند.

 

به دلیل ساقه‌های بلند و ایستاده، قرار دادن این گیاه در جلوی درب منزل و یا کنار ستون ها، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. ارتفاع آن در خانه تا ۱ متر و در زادگاه خود تا ۳ متر افزایش می‌یابد. در صورت مناسب بودن تمامی شرایط، پدیلانتوس به گل می‌نشیند و گل‌های ظریف و قرمز رنگ تولید می‌کند.

 

گیاه پدیلانتوس سمی نیست، اما شیره‌ای که در وسط ساقه آن تولید می‌شود، ممکن است در صورت تماس با دست، برای پوست‌های حساس مضر باشد و ایجاد خارش کند. در اینصورت باید دست‌ها را با ژل شست و شو و یا کرم دست و صورت و روغن زیتون تمیز کنید.

 

شرایط نگهداری گیاه پدیلانتوس

نور:

این گیاه به نور نسبتا زیادی نیاز دارد و باید در مکانی با نور مناسب قرار بگیرد. توجه داشته باشید که پدیلانتوس را در معرض آفتاب مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا سبب سوختگی نوک برگ‌ها و چروکیده شدن آن‌ها می‌شود. بهترین مکان برای قرار گیری پدیلانتوس، پشت پنجره جنوبی و یا شرقی است تا نور مناسب برای رشد را دریافت کند. قرار گیری این گیاه در نور زیاد سبب کلفت شدن ساقه و متراکم شدن و گوشتی شدن برگ‌ها می‌شود و در صورتی که گیاه شما ابلق باشد، با دریافت نور زیاد حاشیه سبز رنگ برگها، صورتی می‌شود. نور بسیار کم نیز سبب ریزش برگ‌های سبز و زرد شدن برگ‌های زیرین می‌شود.

 

آبیاری:

پدیلانتوس نسبت به آبیاری حساس است و تنها زمانی اقدام به آبیاری مجدد کنید که خاک گیاه به عمق ۲ سانتی متری خشک شده باشد. در زمان آبیاری بهتر است به برگ‌های گیاه آب نپاشید و در فصول سرد آبیاری را کاهش دهید. آبیاری زیاد سبب پوسیدگی ریشه و ساقه و خشک شدن برگ‌های سبز می‌شود و خشکی کشیدن گیاه سبب خشک و چروکیده شدن برگها، نازک شدن ساقه و از بین رفتن گیاه می‌شود. در هر دو مشکل آبیاری کم یا زیاد ممکن است برگ‌ها جمع شوند و برای پیدا کردن علت، بهتر است به علائم دیگر و شرایط نگهداری گیاه رجوع کنید.

 

دما:

زادگاه پدیلانتوس مناطق گرمسیری است، اما این گیاه هوای خنک را بسیار دوست دارد. کاهش دما و نور زیاد سبب تغییر رنگ در برگ‌ها و صورتی شدن آن‌ها می‌شود و همین امر زیبایی گیاه را چند برابر می‌کند. توجه داشته باشید که پدیلانتوس تحمل سرمای شدید را ندارد و در صورت یحبندان‌های شدید باید آن را به داخل بیاورید و یا از پنجره دور کنید. در هوای بسیار گرم نیز بهتر است کمی پنجره را باز کنید تا هوای تازه را دریافت کند و ریشه از بین نرود.

 

رطوبت:

این گیاه به رطوبت حساسیت بالایی ندارد و در رطوبت معمولی اتاق نیز رشد می‌کند. اما پدیلانتوس نیز مانند تمامی گیاهان دوستدار رطوبت است و در صورت فراهم کردن رطوبت برای آن شاهد رشد بهتر و بیشتر آن خواهید بود.

کوددهی:

پدیلانتوس به کوددهی زیادی نیاز ندارد، اما می‌توانید در فصول رشد یعنی بهار و تابستان، گیاه را ماهی یک مرتبه کود مخصوص گیاهان زینتی تقویت کنید.

 

تعویض گلدان:

بهتر است هر ۲ یا ۳ سال یکبار در صورت مشاهده بیرون زدن ریشه ها، گلدان را تعویض کنید. پدیلانتوس نیز مانند دیگر گیاهان در گلدان کوچکتر بهتر رشد می‌کند بنابراین از قرار دادن این گیاه در گلدان بزرگ خودداری کنید. گلدان بسیار بزرگ، علاوه بر متوقف کردن رشد گیاه، به ریشه نیز آسیب وارد می‌کند.

 

خاک:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در ترکیب خاک پدیلانتوس رعایت کرد، سبک بودن و زهکشی خاک است. در صورتی که خاک این گیاه زهکشی خوبی نداشته باشد، آب اضافه از آن خارج نمی‌شود و ریشه غرقاب شده و می‌پوسد. خاک معمولی برای پدیلانتوس مناسب است، اما ترکیب خاک برگ، شن و ماسه نیز برای آن گزینه خوبی محسوب می‌شود.

 

گلدهی:

در فصل تابستان یا پاییز در انتهای ساقه‌های پدیلانتوس، گل‌های کوچک و ظریف قرمز، صورتی یا زرد به صورت خوشه‌ای شکوفا می‌شوند. این گل‌ها تزیینی نیستند و تنها برای عمل گرده افشانی و تولید بذر استفاده می‌شوند.

 

هرس:

این گیاه رشد زیادی دارد و پس از مدتی به دلیل طویل شدن ساقه ها، زیبایی خود را از دست می‌دهد. برای زیباتر شدن گیاه و داشتن رشد بهتر هرس شاخه‌ها و قلمه گیری از آن‌ها ضروری می‌شود. بهتر است هرس ساقه‌ها در زمستان و از شاخه‌های مسن شروع شود و حداکثر تا یک سوم طول آن‌ها کوتاه شود.

مقالات دیگر: گل فروشی پونک

 



:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

کاشت گل آفتابگردان به دلایل مختلفی چون مصرف شخصی و انگیزه اقتصادی انجام می شود. این گیاه را می توان به شکل محدود در باغچه منزل کاشت و از آن بهره مند شد.

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، کاشت گل آفتابگردان معمولاً در مزارع کشت و کار دیده می شود. ضمن اینکه گاهی نیز در باغچه منزل و حتی محدوده گلدان کشت می گردد. این گل بنا به زیبایی ذاتی خود مورد توجه قرار می گیرد. گل آفتابگردان گیاهی یک ساله و مقاوم است.

به همین دلیل در مراحل کاشت شما را با سختی چندانی مواجه نخواهد کرد. کاشت گل آفتابگردان گاهی به صورت متمرکز در مزارع انجام می گیرد. این گونه مزارع منظره های طبیعی و زیبایی را در محیط پیرامون ایجاد می کنند.

گل آفتابگردان در ارتفاع ۷۰ سانتی متر تا ۵ متر می باشد. میزان رشد ارتفاعی آفتابگردان بسته به بذر انتخابی برای کاشت  متفاوت خواهد بود. برای پرورش آفتابگردان بهتر است مرحله به مرحله پیش بروید.

مقالات بیشتر:گلفروشی ستارخان

در ابتدا بهتر است محدوده مناسبی برای کشت این گیاه فراهم کنید. بیشتر گیاهان آفتابگردان از نوع بلند می باشند. البته نوع کوتاه این گیاه نیز وجود دارد. نوع کوتاه گل آفتابگردان از نظر ارتفاعی بین ۷۰ تا ۹۰ سانتی متر می باشد.

همان طور که می دانید رشد گل آفتابگردان بدون نور و آفتاب امکان پذیر نیست. بنابراین اگر شما در محدوده ای ابری و بارانی بدون ساعات آفتابی زندگی می کنید، بهتر است از کاشت گل آفتابگردان منصرف شوید. چون در این صورت به رشد چندانی از این گیاه نمی رسید. ضمن اینکه باروری و ثمردهی برای گیاه اتفاق نخواهد افتاد.

زمانی که می خواهید محدوده مناسب برای پرورش گل آفتابگردان را انتخاب کنید، بهتر است محدوده ای را انتخاب کنید که همیشه در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دارد. محدوده کاملاً آفتاب گیر می تواند گزینه مناسبی برای کاشت گل آفتابگردان باشد.

یک بذر آفتابگردان را در سایه گل و درختان دیگر نکارید. این گیاه مانند کاشت انگور باید در تمام طول روز در تابش مستقیم نور خورشید باشد. تصور نکنید که با نوردهی ۳ یا ۴ ساعته می توانید نور کافی و لازم برای آ را فراهم کنید. چنین موضوعی کشت گل آفتابگردان را در گلدان غیر ممکن کرده است.

خاک مورد استفاده برای کاشت گل آفتابگردان را از نظر اسیدیته مورد بررسی قرار دهید و در هر خاکی اقدام به کشت آن نکنید. اگر هدف شما ورای ایجاد زیبایی و سرگرمی در فضای اطراف است، باید به خاک باغ آفتابگردان خود توجه زیادی داشته باشید.

آفتابگردان با خاکی اسیدی و تا حدی قلیایی بهترین رشد را خواهد داشت. اسیدیته این خاک معمولاً بین ۶ تا ۷٫۵ در نظر گرفته می شود. اگر میزان اسیدیته خاک شما از ۶ کمتر می باشد، بهتر است برای جبران کمبود میزان اسیدیته خاک را با کمپوست های اسیدی جبران کنید. این ویژگی یک رشد عالی و فوق العاده را برای آفتابگردان ایجاد خواهد کرد.

اگر اسیدیته خاک از ۷ بالاتر باشد، بهتر است آن را با مواد قلیایی چون گرانول گوگرد میکس نمایید. بدین شیوه می توانید خاک مزرعه خود را از نظر میزان اسیدیته به یک حد نرمال و مطلوبی برسانید.

 

خاک در نظر گرفته برای پرورش گل آفتابگردان باید دارای زهکشی مناسبی باشد. چون در این صورت شرایط باتلاقی را برای آفتابگردان ایجاد می کند و نابودی آن را به دنبال خواهد داشت.  لزومی ندارد این گیاه را حتماً در باغچه بکارید. می توانید از باکس های نسبتاً بزرگی برای کاشت گل آفتابگردان استفاده کنید. طول ۲٫۵ برای گسترش ریشه آفتابگردان مناسب است. بهتر است از چوب هایی برای این باکس استفاده شود که مقاوم هستند. چوب درخت سرو در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.

جوانه آفتابگردان

برای کاشت گل آفتابگردان به شکل موفق بهتر است آن را در خاک گرم بکارید. بنابراین فصل انتخابی شما برای این گیاه، فصل بهار(از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت)می باشد. خاک شما باید شرایط لازم برای این کشت را داشته و به قدر کافی نرم باشد.

 بذرهای آفتابگردان با فاصله ۱۵ تا ۴۵ سانتی متر از یکدیگر کشت می گردند. برای قرار دادن این دانه در خاک، گودال نسبتاً عمیقی ایجاد کنید. ردیف های کاشته شده در مزارع آفتابگردان باید حدود ۷۶ سانتی متر از هم دور باشند. با انتخاب چنین فواصلی، فضای لازم برای رشد آفتابگردان را ایجاد کرده اید.

میزان فاصله بین دانه های کشت شده برای آفتابگردان های بزرگ ۴۵ سانتی متر و برای آفتابگردان های کوچک باید برابر با ۳۰ سانتی متر باشد. درون هر گودال کاشت، چند عدد دانه آفتابگردان قرار دهید تا شانس جوانه زدن بالا رود.

زمان برداشت گل آفتابگردان

آن گاه روی بذرهای آفتابگردان را با خاک ببندید. این لایه شکل گرفته از خاک باید کم ضخامت باشد و فقط روی بذر کاشته شده را ببندد. در ادامه کود بر روی این لایه نازک خاک بریزید. بهتر است کود را در اطراف بذر کاشته شده بریزید تا با این کار امکان رشد و قوی شدن ساقه آفتابگردان را به وجود آورید.

باید با پاشیدن مالچ امکان خیس شدن خاک زراعی آفتابگردان را از بین ببرید. توجه داشته باشید که خاک این دانه ها نباید خیس شود و تنها باید مرطوب گردد. بعد از کاشت گل آفتابگردان, خاک را مرطوب سازید.

کاشت گل آفتابگردان

برای آبیاری گل آفتابگردان یک برنامه منظم داشته باشید و هر چند روز یک بار اقدام به آبیاری آن کنید. گل آفتابگردان دوره رشد خود را بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه تکمیل می سازد. این زمان با اواخر تابستان همگام می شود.

اگر آفتابگردان بعد از ثمردهی سنگین شده و احتمال دارد شکسته شود، بهتر است از چوبی در کنار آن استفاده کنید. البته اگر از کود استفاده کرده باشید، ساقه گل آفتابگردان به اندازه کافی قوی و محکم خواهد بود. بهتر است مراقب آفات گل آفتابگردان باشید. برای از بین بردن آفات این گیاه از قارچ کش بهره مند شوید.

گل آفتابگردان

هنگامی که رنگ گل آفتابگردان تغییر می یابد و خود گیاه کم کم خشک می شود، یعنی زمان برداشت فرا رسیده است. همچنین می توانید برای جلوگیری از آفات و تکمیل روند خشک شدن و آماده برداشت شدن آفتابگردان، آن را از فاصله ۵ سانتی متر ساقه جدا کنید و در محیط مناسبی برای خشک شدن قرار دهید.

کاشت گل آفتابگردان

 

در زمانی که شرایط لازم برای خشک شدن وجود ندارد و یا آفات زیادی در اطراف گیاه پیدا می شود، باید محیط مناسبی را برای نگه داری از محصول گل آفتابگردان تدارک ببینید و بدین ترتیب مراحل کاشت گل آفتابگردان را به انتها برسانید. اگر این محیط دسترسی به نور مستقیم آفتاب ندارد، باید تهویه خوبی داشته باشد. این موضوع به خشک شدن به موقع آفتابگردان کمک می کند.

مقالات دیگر:بهترین وکیل در تهران



:: بازدید از این مطلب : 338
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

پنجمین جشنواره «کهن آواهای تنبور و موسیقی کُردی» تمدید شد

کرمانشاه – ایرنا – دبیرخانه پنجمین جشنواره «کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی» با توجه به درخواست مکرر هنرمندان و همچنین همه‌گیری کرونا، مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تا ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۰ تمدید کرد.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس اطلاعیه اعلامی از سوی دبیرخانه پنجمین جشنواره کهن آواهای تنبور، هنرمندان علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره حداکثر تا ۲۵ تیرماه سال جاری نمونه ی اجرای خود را (تصویری) با کیفیت صوتی مناسب بر روی لوح فشرده به همراه یک برگ کپی کارت ملی، فرم تکمیل شده درخواست شرکت در جشنواره به نشانی استان کرمانشاه، شهرستان دالاهو، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با کد پستی ۶۷۶۶۱۱۴۴۴۱  ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۴۳۷۲۳۵۵۸-۰۸۳ تماس بگیرند.

 

پنجمین دوره از این جشنواره با هدف حفظ و اشاعه موسیقی مقامی تنبور و دیگر آواهای کُردی، شناسایی استعدادهای جوان؛ تشویق و هدایت آنها به سوی فرهنگ و هنر بومی و مقابله با فرهنگ‌های بیگانه، قدردانی از اساتید و خدمتگزاران به فرهنگ و هنر کشور، تشویق و ترغیب خانواده‌ها در راستای توجه هر چه بیشتر به مسائل فرهنگی و هنری و ایجاد روحیه و نشاط اجتماعی در جامعه، برگزار و سوم مرداد ۱۴۰۰ اسامی برگزیدگان اعلام و هفتم مرداد هم جوایز آنها اهدا می‌شود.

 

پنجمین جشنواره کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی در ۲ بخش مقامات تنبور و آواهای کردی برگزار می‌شود که بخش اول شامل مقام‌نوازی، مقام‌خوانی و بداهه‌نوازی و بخش دوم شامل سیاه‌چمانه، هوره و ترانه‌های کردی کرمانشاهی است.

 

لازم به ذکر است انتخاب مقامات پیچیده و سخت‌تر در تمام رده‌های سنی در هر دو بخش از امتیاز بیشتری برخوردار است.

 

تنبور، سازی با ۶ هزار سال قدمت

 

تنبور یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایران است که جنبهٔ عرفانی و مقامی دارد. این ساز از ۱۳ الی ۱۴ پرده تشکیل و ۲ الی سه سیم دارد؛  جنس کاسه و صفحهٔ آن از چوب توت و دسته‌اش از چوب گردو است. تنبور در مناطق یارسان‌نشین دارای تقدسی خاص است چنانچه نوازندگان قبل از شروع و در خاتمه دستانش را می‌بوسند.

 

اوج شکوه و عظمت تنبور در قرن پنجم هجری یعنی حضور در سپاه معروف و متشکل از نهصده شاه‌خوشین بوده و از آن زمان تاکنون در جای‌جای ایران، تنبور را ساز شاه‌خوشینی نیز نامیده‌اند؛  از یافته‌های باستان‌شناسان می‌توان ادعا کرد که این ساز قدمتی شش هزار ساله دارد و از اسناد مهم تاریخی مجسمه‌ای است در حوالی مقبره دانیال نبی (ع)  واقع در شوش. شاید نتوان دقیقاً زمان اختراع این ساز را معین نمود، اما می‌توان گفت ساخت تنبور از قرن‌ها پیش از ظهور اسلام رواج داشته‌است.

شاید بخواهید بخوانید: تعمیر ساز تهران

تنبور کهن‌ترین ساز زهی زخمه‌ای است، به این معنا که اولین سازی می‌باشد که دسته‌ای بلند به همراه کاسه و وتر داشته‌است؛  در کارنامه اردشیر بابکان یکی از متون‌های پهلوی آمده که روزی اردشیر در ستورگاه نشسته بود و تنبور می‌زد و می‌سرود. در روایت‌های افسانه‌ای آمده که رستم در خوان چهارم تنبور می‌نواخته و مقام ته رز را به وی و مقام باریه را به باربد موسیقیدان دربار ساسانیان نسبت می‌دهند.

 

فارابی که در موسیقی الکبیر به‌طور گسترده در مورد تنبور و انواع آن و فواصل و کوک‌های آن توضیحات مفصل داده‌اند. ابن سینا، عبدالقادر مراغی و صفی الدین ارموی نیز از این جمله‌اند. در آثار شاعران بزرگ فارسی‌زبان از جمله شیخ جنید بغدادی، فردوسی، مولوی، منوچهری دامغانی، نظامی گنجوی، موسوی، حافظ، وحید قزوینی، بیدل دهلوی و وفا کرمانشاهی به کرات از تنبور سخن به میان آمده‌است.

 

شهرستان دالاهو با حدود ۴۰هزار نفر جمعیت در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.



:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

معاوضه پسماند خشک با گل و کتاب درقم

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم: شهروندان قمی می توانند با تحویل پسماند خشک کتاب، گل و اسباب بازی هدیه بگیرند.

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکزقم، معاوضه پسماند خشک با گل و کتاب درقممیرابراهیمی با اشاره به فعالیت ۴۹ غرفه در جمع آوری پسماند خشک در سطح شهر هدف از اجرای این طرح را افزایش مشارکت شهروندان در تحویل و تفکیک پسمان خشک دانست و گفت: غرفه‌های جمع آوری پسماند از ساعت ۸ تا ۱۹ آماده تحویل پسمان خشک هستند.

 

وی افزود: ۵۰ عنوان کتاب در این غرفه‌ها هدیه داده می‌شود و برخی کتب دیگر با ۷۰ درصد تخفیف پشت جلد فروخته می شوند. 

شاید بخواهید بخوانید: گل فروشی قیطریه

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: در راستای این طرح دوغرفه ثابت در خیابان آل یاسین کلهری و بلوارامام علی (ع) پردیسان گل وگیاه به شهروندان هدیه می‌دهند.

 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم ابراز امیدواری کرد تاپایان سال با راه اندازی خط دوم پردازش پسماند در سایت کوه سفید بازیافت به صد درصد برسد.

گفتنی است: کل پسماند استان قم ۶۳۵ تن در روز است که فقط ۵۰ درصد آن بازیافت می‌شود و روزانه بیش از ۳۵ تن کود کمپست تولید می‌شود.

مقالات دیگر: قالیشویی تجریش



:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

مریم گلی از خانواده نعنا است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه‌ی مشخصی است.

به گزارش گروه اجتماعی یکتا پرس، شاید تصور کنید که مریم گلی گیاهی است که فقط در آشپزی از آن استفاده می‌شود، ولی جالب است بدانید که از برگ‌های این گیاه که سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان است به‌صورت چای نیز استفاده می‌شود. از مهم‌ترین خواص مریم گلی می‌توان به تقویت حافظه و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. در طب سنتی، صد‌ها سال است که برای سرماخوردگی و اختلالات گوارشی برگ‌های گیاه مریم‌گلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنتی‌اکسیدان‌هایی که داخل آن وجود دارد، سیستم دفاع بدنی را قوی کرده و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این گیاه کلسترول بدن را نیز کم کرده و برای سلامت مغز و اعصاب و بهبود حافظه بسیار موثر و مفید است. این گیاه همیشه سبز دائمی متعلق به خانواده نعناعیان همراه با گیاهان نظیر پونه کوهی، رزماری، اسطوخودوس، ریحان و آویشن است.

مقالات مشابه:گلفروشی زعفرانیه

خواص فوق‌العاده مریم‌گلی:

درمان التهاب

جویدن برگ‌های مریم گلی درمان خوشایند و لذت‌بخشی نیست، ولی این کار مؤثرترین راه برای اثرگذاری ترکیبات آلی این گیاه در بدن شما است. مصرف تنتور (در اصطلاح پزشکی مایعی است که از تأثیر الکل یا اتر بر جوهرهای مواد گیاهی، حیوانی یا معدنی به‌دست آید) مریم گلی و خیسانده‌ی برگ‌های آن نیز روش خوبی است.

ولی اگر دچار مشکلات التهابی به‌ویژه در مجاری تنفسی یا گواشی خود هستید، می‌توانید با استفاده از چای و دم‌کرده‌ی مریم گلی آن التهاب را ازبین ببرید. ویژگی‌های ضدالتهابی مریم گلی برای مشکلات سلامتی مانند آرتروز و نقرس و همچنین التهاب کلی سیستم قلبی‌عروقی (که می‌تواند منجربه بیماری قلبی و فشارخون بالا شود) نیز مفید است.

ضد پیری

آنتی‌اکسیدان‌ها نشانه‌های سالخوردگی مثل چین و چروک، خطوط ظریف و خال‌های پیری را معکوس می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از رادیکال‌های آزادی محافظت می‎کنند که به سلول‌های پوست آسیب می‎رسانند و سبب پیری پوست می‌شوند. این گیاه غنی از کلسیم و ویتامین A است که از پوست شما در برابر هجوم رادیکال‌های آزاد محافظت می‎کند و به بازسازی روزانه سلولی کمک می‌کند و باعث به حداقل رساندن و به تاخیر افتادن ظهور چین صورت می‌شود.

 درمان ریزش مو

از زمان باستان برای مبارزه با ریزش مو و طاسی استفاده می‌شده است. توصیه می‌شود که ۳ تا ۴ قطره روغنش را با مقادیر برابری از روغن رزماری و نعناع ترکیب کنید و با یک قاشق سوپخوری روغن زیتون رقیق کنید. پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهید.

همان‌طور که در بالا گفتیم مریم گلی عملکردهای مغزی را تحریک می‌کند و قدرت حافظه و تمرکز را افزایش می‌دهد. مریم گلی به برطرف کردن اختلالات شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز کمک می‌کند. البته پژوهش‌های مربوط به این کاربردهای مریم گلی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، ولی برداشتن گام‌های جدی برای جایگزین کردن داروهای گیاهی به‌جای داروهای شیمیایی بسیار هیجان‌انگیز است.

سلامت دندان

این گیاه می‌تواند نقش مهمی در برنامه دندان پزشکی شما ایفا کند. از آن می‌توان به عنوان دهان‌شویه موثر در درمان بیماری‌های لثه، گلو و برفک استفاده کرد. اگر دچار مشکل هستید، می‌توانید به سادگی چای مریم‌گلی بخورید یا آن را در مکعب‌های یخ منجمد کنید. برای تسکین درد یکی از این مکعب‌ها را در دهان خود بریزید.

 کنترل دیابت

شاید درمورد اثربخشی مریم گلی در بعضی از مشکلات پزشکی توضیح داده‌شده در بالا تردید وجود داشته باشد، ولی درمورد اثربخشی مریم گلی بر بیماری دیابت، توافق گسترده‌ای وجود دارد. این گیاه عصاره‌ها و مواد شیمیایی خاصی دارد که اثر داروهایی را تقلید می‌کنند که به‌طور معمول برای کنترل دیابت تجویز می‌شوند. به‌نظر می‌رسد، مریم گلی آزادسازی گلوکز ذخیره‌شده در کبد را منظم و از نوسانات شدید قند خون جلوگیری می‌کند. به‌همین‌دلیل به جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ کمک می‌کند یا دست‌کم، اگر فرد قبلا دچار این بیماری شده باشد، آن را کنترل می‌کند.

درمان آسم

اثر ضدتشنجی مریم‌گلی باعث کاهش تنش در عضلات می‌شود و می‌تواند برای جلوگیری از حملات آسم مورد استفاده قرار گیرد. این بیماری در رفع گرفتگی مخاط در مجاری هوایی و جلوگیری از عفونت‌های ثانویه موثر است.

درمان مشکلات پوستی

خاصیت ضد باکتری این گیاه شگفت انگیز، از وقوع عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کند. همچنین دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی است که به درمان آکنه و نیز تسکین علایم اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خمینی شهر:
علت آتش سوزی در گل فروشی خمینی شهر مشخص نیست
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرستان خمینی شهر گفت: آتش سوزی یک باب فروشگاه گل فروشی در میدان آزادی خمینی شهر تلفات و صدمات جانی نداشت و علت حادثه هنوز مشخص نشده است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهدی مرادیان مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان خمینی شهر گفت: آتش‌سوزی در ساعت ۲۱ و ۵۷ دقیقه و ۵۸ ثانیه دیشب در یک گل فروشی در میدان آزادی خمینی شهر به وقوع پیوست و تا ساعت ۲۳ و ۴۰ دقیقه آتش بطور کامل اطفا شد و هیچگونه تلفات و صدمات جانی نداشته است.
 
او ادامه داد: با توجه به اطلاعات تماس گیرنده گروه‌های امداد و نجات در کمتر از یک دقیقه با تجهیزات کامل به محل اعزام شدند و شاهدان اعلام می‌کنند به دلیل وجود اسپری‌های براق کننده، گلدان‌های پلاستیکی و مواد اشتعال‌زا آتش با سرعت شعله ور شد.
 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان خمینی شهر افزود: علت حادثه هنوز تعیین نشده و در حال حاضر کارشناسان در محل حادثه در مورد علت آن تحقیق می‌کنند، ولی شواهد تا این لحظه احتمال بروز آتش در اثر وقوع اتصالی را نشان می‌دهد و نتیجه کارشناسی تا ظهر امروز اعلام می‌شود.
 
خمینی شهر با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است.
 
منبع: ایرنا
مقالات دیگر: گل فروشی غرب تهران


:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

مردم جهان بخصوص ایرانیان از قدیم علاقه خاصی به نگهداری گیاهان داشتند به طوری که همیشه در حیاط خانه ها ، گلهایی مانند شمعدانی ، حسن یوسف و ... وجود داشت . اگر به گذشته و خانه‌های حیاط دار پدربزرگ و مادربزرگ ها نگاهی بیندازید خاطرات باغچه و گیاهانی که در تابستان به گل مینشستند برای ما زنده میشود . امروزه با گسترش زندگی شهر نشینی ، خانه ها از داشتن حیاط مناسب پرورش گیاهان آپارتمانی گلدار محروم شده اند و به دنبال آن دیگر امکان نگهداری گیاهان وجود ندارد اما شاید کم تر کسی بداند که در فضای کوچک آپارتمان ها هم میشود گیاهان همیشه گلدار آپارتمانی را نگهداری کرد که ضمن شاداب نمودن محیط خانواده ، به جذابیت خانه ها و آپارتمان ها کمک بسزایی کند .

به گزارش آبادان خبر، اگر علاقمند به گیاه و گل های زیبا و رنگارنگ هستید ، همراه ما در مقاله گیاهان گلدار آپارتمانی باشید چرا که در آن 20 گیاه همیشه گلدار مناسب آپارتمان را به شما معرفی میکنیم.

مقالات مشابه:گلفروشی نیاوران

1- گل آنتوریوم :

آنتوریوم گیاهی زیبا و از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار است که قلبی بودن برگ و گلهای آن یک عامل اساسی در زیبایی آن است . این گل زیبا برای شکوفه دادن به نور متوسط و روشن و شرایط نگهداری مختص آنتوریوم نیاز دارد، اما می تواند به عنوان گیاه شاخ و برگ دار با نور کمتری نیز رشد کند. این گیاه یک گیاه آپارتمانی سمی است و در صورت خوردن یا جویدن توسط بچه ها یا حیوانات خانگی می تواند باعث بیماری شود. پس این گل را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه دارید . این گل خوشرنگ بسیار مقاوم است اما ممکن است در مواقعی خاص به بیماری هایی مبتلا شود که در اسرع وقت باید نسبت به پبدا کردن علت بیماری های آنتوریوم و درمان آنها اقدام کنید .

کود و تقویت کننده مخصوص گیاه آنتوریوم

2- گیاه ارکیده :

ارکیده فالانوپسیس ، یکی از محبوبترین گیاهان آپارتمانی گلدار و تقریبا محبوب ترین نوع ارکیده است و رشد آن به عنوان گیاهی آپارتمانی آسان است. شرایط نگهداری گل ارکیده برای افراد شاغل بسیار راحت است و تنها نکته در مورد آن ریشه های هوازی آن است که بهتر است در ظرفی شفاف کاشته شود . بعضی از انواع ارکیده به عنوان درمان های جایگزین برای سرطان استفاده می شوند. همچنین به دلیل نمادهای مختلف رنگهای گل ارکیده ، در لیست بهترین گلها برای هدیه دادن در هر مناسبتی جای میگیرد

کود و تقویت کننده مخصوص ارکیده

3. اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار با مراقبت آسان و نیاز نوری کم است . برگهای سبز و براق این گیاه زیبا حتی با نبود گل نیز بسیار چشم نواز و زیباست. شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم بسیار راحت بوده و تنها نکته در مورد آن نیاز رطوبتی زیاد است. زمانی که برگها حالت افتاده به خود میگیرند بهترین زمان برای آبیاری گیاه است. جالب است بدانید که این گل زیبا هم در لیست بهتریه هدیه به عروس دامادها جای میگیرد و هم گیاهی مناسب برای بردن به مراسم یادبود است !

4. بگونیا :

بگونیا از گیاهان پر گل در آپارتمان است. البته کهانواع بگونیا بسیار زیاد است و تنها بگونیا عروس و بگونیا همیشه گلدار ، در آپارتمان گل میدهند و انواع دیگر تنها برگهایی با فرم و رنگبندی زیبا دارند . شرایط نگهداری بگونیا بسیار راحت است و از گیاهان مقاوم به نور و آبیاری کم است . برگهای بگونیا رکس از نوع بدون گل آن در لیست منحصر به فردترین برگهای گیاهان آپارتمانی جای میگیرد .

5. گل سیکلامن :

سیکلامن یا گیاه نگونسار ایرانی از جمله گیاهان زمستان گل است. این گل زیبا به صورتی است که گلها به صورت برعکس شکوفا میشوند . سیکلامن در لیست گیاهان مقاوم به سرما قرار میگیرد چرا که در زمستان نزدیک به کریسمس شکوفا شده و به زیبایی تمام در کنار گیاهان هدیه با قیمت مناسب در بازار عرضه میشود .

6. آزالیا

رنگ گلها به رنگ سفید ، سرخابی و صورتی است. بهتر است این گل زیبا هر روز آبیاری شود و نور زیاد دریافت کند. نیاز رطوبتی بالایی دارد و غبار پاشی روزانه فراموش نشود . شرایط نگهداری آزالیا نسبت به بقیه گیاهان گلدار آپارتمانی اندکی دشوار تر است اما زیبایی آن طرفداران زیادی دارد. علاوه بر زیبایی ، از بین بردن فرمالدئید موجود در هوا و پاکسازی هوا نیز از ویژگی های آزالیاست .

7. گل آویز :

این گل زیبا دارای ساقه بلند، گل زیبا و آویزان به سمت پایین، با پرچم‌های بلند است. گل آن به رنگ قرمز و صورتی دیده میشود. شرایط نگهداری فوشیا یا گل آویز راحت است و میتوانید با خیال راحت از آن در خانه نگهداری کنید. آبیاری این گل باید زمانی انجام شود که خاک آن کاملا خشک شده باشد یعنی حدودا هر 10-15 روز یکبار. نور زیاد و غیر مستقیم از نیازهای اساسی گل آویز است و پشت پنجره ی جنوبی جای خوبی برای آن است. زیبایی این گیاه به دلیل گلهای خاصش است و درصورت ضعیف شدن گلها بهتر است که ماهی یکبار با کود مخصوص گیاهان گلدار تقویت شود .

8. گیاه برونفلزیا :

این گل زیبا مانند گلهای زمستان گل ، در سرما شکوفه میدهد و برای پرپشت شدن گلها بهتر است که در فصل خودش به آن سرما بدهید. برونفلزیا در ایران بسیار کمیاب است و از خانواده ی گوجه فرنگی به حساب می آید. رطوبت بالا در هوای گرم و نیم سایه از نیاز های اساسی این گل است. میتوانید برای تامین رطوبت در زیر گلدانی آن جزیره درست کنید

9. بنفشه آفریقایی :

بنفشه‌ی آفریقایی از جمله ساده ترین گیاهان گلدار است. آنها در تمام طول سال شکوفا میشوند و صد ها نوع و فرم مختلف دارند . این گل زیبا در لیستگیاهان مناسب بالکن نیز جای میگیرد . اما باید از اشعه ی زیاد خورشید دور بماند و مختص بالکن های شمالیست . همچنین بنفشه از بین تمامی گلهایی که میتوانید آنها را بخورید ، تنها گیاهیست که تمامی اجزاء آن خوراکیست و کاملا در بدن سم زدایی میکند .

 

10. گل حنا :

حنا گیاهی زیبا با گلهای تیره و خوشرنگ و از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار است. بهترین آب و هوا برای این گل زیبا ، آب و هوایی مدیترانه ای است ولی به راحتی در تمام شهرهای ایران رشد میکند. گل حنا را در بالکن نیز میتوانید استفاده کنید تا رنگ و بوی دیگری به فضای بالکن شمالی شما بدهد. این گل زیبا به نور زیادی نیار دارد و آبیاری آن نیز باید به محض خشک شدن خاک صورت گیرد و نگذارید که گلتان خشکی بکشد . رطوبت نیز از نیازهای اساسی این گیاه است .



:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq
اجرای سامانه جامع بلیت فروشی الکترونیک در باغ گل‌ها
معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: سامانه جامع بلیت فروشی الکترونیک در محل باغ گل‌ها نصب و راه‌اندازی شد.
 
حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش ارائه خدمات الکترونیک در شهرداری اصفهان، اظهار کرد: الکترونیکی کردن فعالیت‌ها موجب افزایش سرعت در کار خدمت‌رسانی، ارتقای بهره‌وری و بهبود کیفیت خدمات می‌شود و عملیاتی کردن این فرآیند، ظرافت کار و فعالیت هر سازمان در امر خدمت‌رسانی به شهروندان را نشان می‌دهد.
 
وی به لزوم اجرایی شدن ارائه تمام خدمات شهروندی به صورت الکترونیک، تصریح کرد: با توجه به شرایط حادث شده از شیوع بیماری کرونا همچنین لزوم کاهش مراجعات حضوری شهروندان و متقاضیان خدمات، شهرداری اصفهان بر آن شد تا با توان حداکثری همه خدمات حضوری خود را که پتانسیل الکترونیکی شدن دارند به منظور رعایت حال شهروندان و سهولت کار آن‌ها همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، الکترونیکی کند.
 
معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: در این راستا حوزه معاونت خدمات شهری به عنوان یکی از حوزه‌های پیشگام در این زمینه با کمک و همکاری معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی زیرساخت‌های ارائه خدمات خود به شهروندان و متقاضیان در موضوعات مختلف، به صورت الکترونیکی پیاده‌سازی کرده و پس از طی مراحل پالایش و ارزیابی نهایی بیش از ۴۴ خدمت را به صورت الکترونیکی ارائه کرد.
 
وی ادامه داد: الکترونیکی کردن خدمات، پویایی سازمان را در پی خواهد داشت در همین راستا تلاش شده است به سرعت و با دقت به سمت ارائه خدمات از راه دور قدم برداریم.
 
امیری با اشاره به اجرایی شدن سامانه جامع بلیت فروشی الکترونیک در باغ گل‌ها، گفت: با توجه به لزوم ایجاد سامانه فروش الکترونیک بلیت اماکن تفریحی و تفرجی جهت ارائه خدمات سریع‌تر و با کیفیت بهتر همچنین حذف تماس‌های انسانی در ایام شیوع بیماری کرونا این سامانه در محل باغ گل‌ها نصب و راه اندازی شد.
 
وی ادامه داد: این سامانه با همکاری اصفهان کارت و شرکت توسعه سیاحتی سپاهان پیاده سازی شده و امکان لینک با سایر اماکن تفریحی و خدماتی که از بستر کارت شهروندی اصفهان استفاده می‌کنند (مانند باغ پرندگان، مجموعه تفریحی صفه، شهر رویاها و…) را دارا است به نحوی که کاربر امکان استفاده از بلیت الکترونیک را با یک بار شارژ اصفهان کارت در کلیه اماکن یاد شده دارد.
مقالات دیگر: گل فروشی سعادت آباد


:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

شیراز- ایرنا- کاشی هفت رنگ با نقش‌های گل وبته و پرنده و فرشته، بخشی ازمعماری درون و بیرون خانه‌ها وبناهای شیراز بود که اینک در قاب‌های کوچک برخی بناها نمود دارد؛ کتابی درباره این هنر روانه بازار شده است.

هادی سیف در کتاب" آن از قصه خواب پرواز فرشتگان" با عنوان فرعی شیراز میعادگاه رنسانس هنرهای مردمی ایران به موضوع کاشیگری و کاشی نگاری یا کاشی هفت رنگ پرداخته است.

نویسنده در آغاز این کتاب در نوشته‌ای طولانی که به نظر می‌رسد مقدمه باشد با نثری سنگین و آمیخته با خیال و واقعیت و خاطره به انگیزه‌های خود برای نگاشتن این اثر پرداخته است.

مقالات بیشتر:بهترین گلفروشی شهرک غرب

هادی سیف نوشته است: اول بار نام خالق مجلس کاشی هفت رنگ جنگ رستم و دیوسفید را از زبان حاج باقر جهانمیری شنیدم اوکه در یکی از دیدارهایش با پدر در موزه با بیانی از سر قدرشناسی اعتراف کرد اگر در روزگار بنای ارگ کریمخان، نقاش و کاشی پزی به حق استاد کار چون خدا بیامرز آقا بهرام کاشی پز همت به خرج نمی‌داد در نقاشی مجلس باشکوه نبرد رستم و دیو سفید برای نصب بر سردر ارگ کریمخان و رستم دستان را با چنان جلال و شکوهی به جنگ با دیو سفید نمی‌فرستاد حاشا که نقاشی بر کاشی های هفت رنگ در شیراز ما به چنین جایگاهی می‌رسید.هیهات که قدر خودش و خاندان کاشی پزش ناشناخته ماند.

در بخش دوم کتاب، نویسنده با همان نثر پرتکلف به زندگی آقا بهرام کاشی پز و معاصرانش همچنین به شرح کاشیکاری در بناهای مهم شیراز پرداخته  است.

در پشت جلد کتاب آمده است: در اثر حاضر با مدد از نقل راویان و رهروان صادق و شریف ، نقش کارساز و ماندگار هنرمندان گمنام عابد و عاشق شیراز، خاندن کاشیگر و کاشی نگار(مروجان نقاشی بر کاشی های هفت رنگ) به راهبری استاد آقا بهرام شیرازی خالق مجالس باشکوه نبرد رستم با دیو سفید بر سر در ارگ کریمخانی در برپایی رنسانس هنرمای مردمی ایران در قرن چهاردهم هجری موردبررسی، نقد و شناسایی قرار گرفته است.   

این کتاب را انتشارات روزنه و سازمان فرهنگی،اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز منتشر کرده اند.

کتاب دارای عکس هایی سیاه و سفید از کاشیکاری و بناهای مشهور شیراز است.   



:: بازدید از این مطلب : 341
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

در قالب عاشقانه هایی متفاوت؛

اولین آلبوم رسمی امیر عظیمی ۱۹ تیر منتشر می شود

اولین آلبوم رسمی امیر عظیمی خواننده موسیقی پاپ روز نوزدهم تیر در قالب ۲۲ قطعه متفاوت و کمتر تجربه شده پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر عظیمی خواننده موسیقی پاپ کشورمان روز نوزدهم تیر سال جاری اولین آلبوم رسمی خود با نام «سیب هوس» را توسط شرکت «ترانه شرقی» به تهیه کنندگی محسن رجب پور در دسترس شنوندگان قرار خواهد داد.

 

پیش‌فروش آلبوم «سیب هوس» که پس از ۱۳ سال حضور این خواننده در عرصه موسیقی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، در قالب ۲۲ قطعه به ۲ صورت فیزیکی و دیجیتالی برای داخل و خارج کشور از شنبه ۱۲ تیر آغاز شده و از روز شنبه ۱۹ تیر نیز در دسترس علاقه‌مندان موسیقی خواهد بود.

 

بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته قرار است یک مراسم رونمایی ویژه و نشست رسانه ای با حضور دست اندرکاران آلبوم برگزار شود که تاریخ و ساعت و جزییات برگزاری این رویداد طی روزهای آینده از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.

 

گروه تولید کننده آلبوم درباره این مجموعه موسیقایی توضیح داده اند:

 

آلبوم «سیب هوس» ترکیبی از قطعات جدید و پرمخاطب امیر عظیمی است که فضای ویژه موسیقی او را دربردارند؛ فضایی که متکی بر ترانه‌های عاشقانه متفاوت و پر از تصاویر بدیع و ملودی‌های منحصربه فرد اوست.

 

امیر عظیمی برای حفظ چنین فضایی در آلبوم، عموم آهنگ‌ها را خود ساخته و در تعدادی از قطعات، از هنرِ همکارانی همچون میلاد بابایی و شاهین شیخی بهره برده است.

 

وی در بخش ترانه نیز غزل‌ترانه‌ها و اشعار زیبایی از امید صباغ‌نو، علیرضا آذر، میلاد موسوی، سهیل حسینی ، شاهین شیخی و هیراد حاتمی را اجرا کرده است. این در حالی است که تنظیم قطعات آلبوم «سیب هوس» را بهنام میرزایی، هومن نامداری، آرین میلیکیان،علی تیرداد و نعیم مسچیان انجام داده‌اند.

مقالات دیگر: آموزشگاه موسیقی غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

تصاحب خیابان‌ها و پیاده‌روهای بهارستان توسط سمساری‌ها 

گروه استان‌ها - طرح ساماندهی صنوف مزاحم در شهرستان بهارستان به‌منظور بهبود امنیت مردم و زیبایی شهر آغازشده اما با توجه به تعداد زیاد این صنوف پایان این معضلات نیاز به‌سرعت و دقت بیشتر و همچنین همکاری دستگاه‌های متولی را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهارستان، داستان تلخ صنوف مزاحم و آلاینده بهارستان که نمایشگاهی از انواع اجناس نو و مستعمل را در معابر عمومی ایجاد کرده موجب شده که شهروندان بهارستانی از ابتدایی‌ترین حقوق خود که سهولت در رفت‌وآمد است بی‌بهره باشند.

 

این‌گونه مشاغل و کسب‌وکارها تا به حال مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده و جدای از ترافیک و هدر رفتن وقت، به دلیل سد معبر تاکنون شاهد تصادفات زیادی در این محدوده بوده‌ایم.

گروه استان‌ها - طرح ساماندهی صنوف مزاحم در شهرستان بهارستان به‌منظور بهبود امنیت مردم و زیبایی شهر آغازشده اما با توجه به تعداد زیاد این صنوف پایان این معضلات نیاز به‌سرعت و دقت بیشتر و همچنین همکاری دستگاه‌های متولی را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهارستان، داستان تلخ صنوف مزاحم و آلاینده بهارستان که نمایشگاهی از انواع اجناس نو و مستعمل را در معابر عمومی ایجاد کرده موجب شده که شهروندان بهارستانی از ابتدایی‌ترین حقوق خود که سهولت در رفت‌وآمد است بی‌بهره باشند.

 

این‌گونه مشاغل و کسب‌وکارها تا به حال مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده و جدای از ترافیک و هدر رفتن وقت، به دلیل سد معبر تاکنون شاهد تصادفات زیادی در این محدوده بوده‌ایم.

مقالات دیگر: سمساری شهران


:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

«پشتکار» مهم‌ترین رمز کارآفرینی است

«پشتکار» مهم‌ترین رمز کارآفرینی است

ایسنا/قزوین یک کارآفرین گفت: اوایل فعالیتم در منزل کار می‌کردم و حتی اتاق اضافی برای قرار دادن چرخ خیاطی در آن نداشتم اما عزم خود را جزم کردم و مشغول به کار شدم. بسیاری از افراد همزمان با من در عرصه خیاطی مشغول به کار شدند اما به دلیل نداشتن پشتکار آن را رها کردند.

 

حبیبه حسینی قاضی لوئی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۹۰ فعالیت خود را با چرخ خانگی شروع کردم و پس از تلاش‌های بسیار به مرور زمان تعداد چرخ‌ها را به ۱۵ چرخ رساندم و در حال حاضر هشت نفر در کارگاهم مشغول به کار هستند.

 

وی ادامه داد: کسی که کسب و کاری را شروع می‌کند باید سختی‌های زیادی را متحمل شود، من خودم با چرخ خیاطی خانگی فعالیت خود را آغاز کرده و به کمک برادرم یک چرخ صنعتی خریداری کردم و طی شبانه‌روز تنها ۵ ساعت استراحت می‌کردم و بقیه زمان‌ها را مشغول به خیاطی بودم.

 

این بانوی کارآفرین خاطرنشان کرد: اوایل فعالیتم در منزل کار می‌کردم و حتی اتاق اضافی برای قرار دادن چرخ در آن نداشتم اما عزم خود را جزم کردم و مشغول به کار شدم. بسیاری از افراد همزمان با من در عرصه خیاطی مشغول به کار شدند اما به دلیل عدم پشتکار آن را رها کردند. البته از مزایای مشاغل خانگی می‌توانیم به حضور بانوان در منزل و رسیدگی به امورات آن اشاره کنیم.

 

وی تصریح کرد: افرادی که می‌خواهند از صفر شروع کنند در چنین وضعیت اقتصادی نباید از اطرافیان خود انتظار کمک داشته باشند بلکه باید خودشان دست روی زانو گذاشته و بلند شوند.

 

 حسینی اشاره کرد: دو ماه نخست سال تولید خوبی نداشتیم به همین دلیل در پرداخت اجاره کارگاه با مشکل مواجه شدیم و در کنار آن نیز در پی خاموشی‌ها مجبور می‌شویم دست از کار بکشیم، اگر مسئولین تسهیلاتی به عنوان سرمایه در گردش پرداخت کنند در مواقعی که با کاهش درآمد مواجه می‌شویم می‌توانیم از این سرمایه برای ادامه فعالیت استفاده کنیم.

 

وی گفت: در حال حاضر چند نفر نیز در منازل خود مشغول به خیاطی هستند؛ درآمد ماهانه دوزندگان بستگی به سرعتشان دارد اما به طور متوسط دوزندگان در ماه بین ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 

این بانوی کارآفرین در پایان سخنانش یادآور شد: اگر کسی بخواهد کاری را یاد بگیرد از آموزش دریغ نکرده و تجربیات خود را به افراد با انگیزه منتقل می‌کنم تا پس از مدتی مستقل شده و خودشان مشغول به کار می‌شوند.

 

به گزارش ایسنا، این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

مقالات دیگر: آموزش آنلاین خیاطی



:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

هفته پژوهش76/همراه با نمایشگاه ایران‌ساخت؛

رؤیای جراحی از راه دور به حقیقت پیوست

دانشمندان ایرانی موفق به طراحی و تولید روبات جراحی شده‌اند که امکان عمل جراحی لاپراسکوپی از راه دور را برای جراحان فراهم می‌کند. این روبات ویژگی‌هایی دارد که باعث برتری آن در برابر نمونه آمریکایی شده است.

 

 

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، روبات جراح سینا که توسط یک شرکت دانش‌بنیان ساخته و تجاری‌سازی شده است. این روبات دو قسمت دارد که یک قسمت در اختیار جراح و قسمت دیگر در اتاق عمل قرار می‌گیرد و امکان جراحی از راه دور را فراهم می‌کند. هر حرکتی که جراح روی روبات اول انجام دهد، روبات دوم روی بیمار کپی می‌کند.

 

اشکان معشوری، کارشناس فنی این شرکت دانش‌بنیان، در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: روبات جراح سینا یک سیستم تله‌سرجری یا سامانه جراحی از راه دور است که عمل جراحی لاپراسکوپی انجام می‌دهد. با استفاده از این روبات جراح می‌تواند در اتاق عمل حضور نداشته باشد. یکی دیگر از کاربردهای این روبات در عمل جراحی‌های طولانی مدت است. در این عمل‌ها جراح برای مدت زیادی سرپاست و خسته می‌شود اما استفاده از روبات جراح می‌تواند این فرایند را آسان‌تر کند.

 

روبات جراح سینا علاوه بر جراحی از راه دور، مزیت‌های دیگری نیز برای جراحی به ارمغان می‌آورد. برای مثال لرزش‌های دست جراح را حذف می‌کند و می‌تواند حرکت‌های دست جراح را کوچک کند، پزشک در جراحی یک گره بزرگ می‌زند و روبات یک پنجم یا یک دهم آن را کپی می‌کند. بدین‌ترتیب این روبات می‌تواند حرکاتی که هیچ وقت در مقیاس دست انسان قابل انجام نیست را به‌راحتی انجام دهد. همچنین دقت عمل این روبات‌ها بسیار بالاست.

 

معشوری بیان کرد: نسخه قبلی روبات سینا که در سال 1392 ساخته شد، در عمل جراحی کیسه صفرای یک گوسفند استفاده شد که نتیجه آن موفقیت‌آمیز بود. دستگاه فعلی نمونه پیشرفته‌تر است که در بیمارستان شریعتی و بیمارستان سینا نصب و راه‌اندازی شده است. البته مجوزهای انجام عمل جراحی روی انسان آن هنوز صادر نشده است. تاکنون با این روبات عمل جراحی روی انسان انجام نشده است.

 

وی افزود:  اتصال دستگاه روبات جراح و دستگاه کنترل‌کننده از طریق کابل LAN صورت می‌گیرد چراکه تأخیری ندارد و «پینگ» (سرعت رفت و برگشت داده) آن یک است. اگر از وای‌فای استفاده شود امکان تأخیر وجود دارد که بسیار خطرناک است. روبات جراح سینا نوعی روباتیزه شدن عمل جراحی لاپراسکوپی است.

 

روبات جراح داوینچی که نمونه آمریکایی روبات جراح سینا به شمار می‌رود نیز با استفاده از کابل LAN کار می‌کند. در واقع تاکنون عمل جراحی با روبات جراح از طریق اینترنت بی‌سیم انجام نشده چراکه این کار خطرات زیادی به همراه دارد.

 

کارشناس فنی این شرکت مطرح کرد: هزینه عمل جراحی با روبات‌ جراح داوینچی بسیار بالاست. برای هر عمل ابزارها باید تعویض شوند که حدود 3 هزار دلار هزینه دربردارد.  ابزارهای جراحی استاندارد لاپراسکوپی به روبات سینا می‌خورد، بنابراین هزینه‌های اضافی حذف شده است. روبات جراح سینا مجهز به تکنولوژی «فورس فیدبک» است. عمل جراحی لاپراسکوپی با استفاده از تصاویر دوبعدی صورت می‌گیرد، بنابراین تشخیص عمق  برای جراح مشکل است.  ویژگی فورس فیدبک روبات سینا به جراح اجازه می‌دهد تا نیروی بازخوردی را حین عمل احساس کند. روبات داوینچی چنین تکنولوژی ندارد.

مقالات دیگر: بهترین متخصص لاپاراسکوپی تخمدان تهران



:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

خانم دکتر وقتی نتوانست بدهی ۷۰۰ میلیون تومانی خود را به مرد طلافروش پس بدهد با همدستی دو مرد نقشه قتل او را اجرا کرد.

مرد طلافروش که به خانم دکتر کمک کرده بود به قتل رسید. ماجرای قتل مرد طلافروش پس از ناپدید شدنش فاش شد. خانم دکتر برای فرار از بدهکاری میلیونی نقشه قتل مرد طلافروش را طراحی کرده بود.

 ۲۷ خرداد پسر جوانی به اداره آگاهی رفت و از ناپدید شدن پدرش خبر داد. او زمانی که در مقابل افسر اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفت، گفت: پدرم در غرب تهران طلافروشی دارد و یک‌ سالی می‌شود که مغازه طلافروشی را به من سپرده است. دیروز ساعت حدود ۱۲ ظهر بود که چندین پیامک از او دریافت کردم که از من خواسته بود به حساب فردی ۳۰ میلیون تومان واریز کنم. ماجرا مشکوک به نظر می‌رسید به همین دلیل تصمیم گرفتم با خودش صحبت کنم. چندین بار با او تماس گرفتم اما پاسخ نداد. دیگر از پدرم خبری نداشتم و در نهایت تصمیم گرفتم از پلیس برای پیدا کردن او کمک بخواهم.

مقالات بیشتر: بهترین متخصص کولپوسکوپی تهران

با شکایت مرد جوان پرونده‌ای تشکیل و تحقیقات برای یافتن مرد ۶۴ ساله آغاز شد. در ادامه تحقیقات مشخص شد که هاشم با خانم دکتری به نام فرنگیس که متخصص زنان و زایمان است آشنا شده و برای سرمایه‌گذاری در کارهای پزشکی مبلغ زیادی پول به او داده بود. این در حالی بود که بررسی‌ها نشان می‌داد آخرین بار هاشم به خانه خانم دکتر رفته است. از آنجایی که فرنگیس آخرین نفری بود که مرد طلافروش را دیده بود، به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای امور جنایی پایتخت روز ۲۹ خرداد وی بازداشت شد.

فرنگیس در تحقیقات گفت: هاشم برای تعمیر کولر خانه‌ام که در طبقه بالای مطبم است، آمد. بعد از تعمیر نیز آنجا را ترک کرد و دیگر خبری از او ندارم.

کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت با هماهنگی قضایی به خانه زن ۴۶ ساله در بلوار ارتش تهران رفتند اما زمانی که مأموران قدم در خانه گذاشتند با آثار خون که با عجله شسته شده بود رو‌به‌رو شدند آثار خون و سایر مدارکی که در صحنه به‌دست آمد، باعث شد خانم دکتر لب به اعتراف باز و راز قتل مرد طلافروش را فاش کند.

شراکت ۷۰۰ میلیونی

فرنگیس درباره قتل هاشم گفت: یک سال قبل برای خرید طلا به مغازه هاشم رفتم و در این رفت و آمدها او متوجه شد که من قصد اجاره خانه و مطب در محله‌ای در بالای شهر را دارم. هاشم پیشنهاد شراکت داد و من که نیاز مالی داشتم این پیشنهاد را قبول کردم.

قرار شد او مطب و خانه را برایم اجاره کند و وسایل و تجهیزات برایم بخرد و در این ماجرا باهم شریک شویم. البته برای اجاره خانه و مطب به من پول قرض داد و باید با سودش حدود ۷۰۰ میلیون تومان به او برمی‌گرداندم. بعد از گذشت یک سال هاشم مدام سراغ پولش را می‌گرفت و من چنین پولی نداشتم تا با او تسویه حساب کنم.

فرنگیس ادامه داد: من دو کارگر داشتم؛ شهرام کارهای خرید دارو را برایم انجام می‌داد و کاوه نیز کارهای دیگر مطب را، ۲۴ ساعت قبل از جنایت موضوع را به آنها گفتم و تصمیم گرفتیم که هاشم را به بهانه‌ای به داخل خانه بکشانیم و با تهدید از او دست نوشته‌ای بگیریم که ۷۰۰ میلیون را دریافت کرده و طلبی از من ندارد. فردای آن روز به بهانه خرابی کولر، هاشم را به خانه کشاندم. بعد خودم از خانه خارج شدم و کاوه وارد شد، ۲۰ دقیقه بعد زمانی که به خانه برگشتم با جسد خونین هاشم مواجه شدم. کاوه به کمک شهرام جسد مقتول را داخل خودروی او قرار دادند و بعد از آن کاوه جنازه را برد و من مشغول تمیز کردن خون‌های داخل خانه شدم.

دستگیری دو متهم

با اعتراف خانم دکتر، دو همدست او نیز بازداشت شدند و به جرم خود اعتراف کردند. با اعتراف کاوه و شهرام، محل دفن جسد که در تپه‌های روستای مقانک دماوند بود، شناسایی شد.

سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت درخصوص این خبر گفت: بلافاصله کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت راهی محل شده و جسد مرد طلافروش را که صورتش با ضربات سنگ متلاشی و سپس دفن شده بود کشف کردند. به دستور بازپرس سهرابی، متهمان در اختیار اداره آگاهی قرار داده شده و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

گفت‌وگو با متهم اصلی

نقشه قتل را چه کسی طراحی کرد؟

نقشه‌مان قتل نبود، می‌خواستیم با تهدید از او سند امضا شده‌ای بگیریم که یعنی طلبش را گرفته و خانم دکتر بدهی به او ندارد. اما من با او درگیر شدم و دو ضربه با مشتم به سرش زدم که هاشم بی‌هوش روی زمین افتاد. در همین هنگام خانم دکتر هم دو آمپول بی‌هوشی به مرد طلافروش تزریق کرد. بعد هم با شهرام تماس گرفتم و او هم آمد. از داخل خودروی مقتول کیسه خواب برداشتیم و او را داخل کیسه گذاشته و به داخل ماشین منتقل کردیم.

برای این کار چقدر دریافت کردید؟

هیچی. ما برای خانم دکتر کار می‌کردیم و بدون هیچ چشمداشتی این کار را برایش انجام دادیم.

بعد چه اتفاقی افتاد؟

مرد طلافروش را با کمک شهرام به تپه‌های روستای مقانک بردیم و با سنگ به سر و صورتش کوبیدم تا هویتش برملا نشود سپس جسد را خاک کرده و راهی تهران شدیم.

منبع:گسترش



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

 

قم - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌خطرهای ناشی از زایمان غیرطبیعی گفت: چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در سال جاری رصد شده است که ممکن است افزایش معنادار آمار سزارین‌های غیرضروری را به‌همراه داشته باشد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: زایمان زودرس یا دیررس برای درج تاریخ تولد خاص باعث به‌خطر افتادن سلامت مادر و جنین می‌شود و این اقدام نه تنها نشان از خاص بودن و تمایز فرهنگی خانواده ندارد بلکه بهانه درج این تاریخ ویژه در شناسنامه ممکن است برای یک عمر سلامت جنین را به‌خطر بیندازد.

وی افزود: چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در سال جاری رصد شده است که ممکن است افزایش معنادار آمار سزارین‌های غیر ضروری را به همراه داشته باشد.

مقالات بیشتر:بهترین متخصص زنان و زایمان تهران

قدیر تصریح کرد: اگر نوزادی زودتر یا دیرتر از زمان معینی و با روش‌های مصنوعی زایمان به‌دنیا بیاید سلامت او و مادرش به‌خطر می‌افتد، از جمله اینکه تکامل نیافتن ریه جنین باعث می‌شود تبادل اکسیژن در بدن او به‌درستی انجام نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: این روزها کرونا خطرهای زیادی را برای همه مردم به‌همراه دارد، هر روز بستری شدن بی مورد مادر و نوزاد در بیمارستان بنا به‌عللی همچون نارسایی و یا برخی بیماری‌هایی که در اثر زایمان زودرس برای جنین به‌وجود می‌آید می‌تواند مشکل‌های بسیاری را بر مشکلات مادر و جنین بیافزاید.



:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

این موارد را رعایت کنید تا پوکی استخوان نگیرید

باشگاه خبرنگاران نوشت: یک رژیم شناس و متخصص تغذیه درباره ۴ فاکتور اصلی موثر در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان توضیحاتی داد.

 

نرگس جوزدانی، رژیم شناس و متخصص تغذیه اظهار کرد: یکی از علل پوکی استخوان کمبود کلسیم و ویتامین D است که می‌توان با داشتن یک رژیم غذایی مناسب از بروز آن پیشگیری کرد.

 

او افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر سرانه مصرف لبنیات به شدت کاهش یافته و سن پوکی استخوان به زیر ۳۰ سال رسیده است.

 

جوزدانی گفت: کلسیم، ویتامین D، روی و منیزیم به عنوان چهار فاکتور اصلی در پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارند.

 

این متخصص تغذیه بیان کرد: در بین لبنیات شیر از کلسیم بیشتری برخوردار است. در یک لیوان شیر ۲۴۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد. روزانه یک فرد بالغ باید بالای ۷۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کند که با مصرف با یک لیوان شیر، ماست و پنیر می‌توان این مقدار کلسیم را در بدن تأمین کرد.

 

او افزود: طبق دستورالعمل‌های درمانی کشور با توجه به این که از طریق مواد غذایی نمی‌توان ویتامین D کافی بدن را دریافت کرد، هر فرد بزرگسال باید ماهانه یک عدد قرص ۵۰۰۰۰ ویتامین D را مصرف کند.

 

این متخصص تغذیه گفت: در مورد پوکی استخوان نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که تنها با مصرف ویتامین D نمی‌توان از پوکی استخوان پیشگیری کرد، بلکه باید به همان میزان کلسیم نیز مصرف کرد. در واقع نسبت جذب کلسیم به ویتامین D یک به یک است بنابراین باید میزان دریافت ویتامین D و کلسیم برابر باشد تا به راحتی در ساختار استخوان‌ها رسوب کرده و از پوکی استخوان پیشگیری شود.

 

جوزدانی با اشاره به این که برخی افراد بر این باورند که می‌توان کلم را جایگزین مصرف شیر و لبنیات کرد، گفت: اگر فردی بخواهد کلسیم یک لیوان شیر را از طریق کلم دریافت کنند باید حدود ۴ تا ۵ کیلو کلم استفاده کند که نه تنها این کار امکان پذیر نخواهد بود، بلکه می‌تواند آسیب‌هایی را برای فرد به همراه داشته باشد. 

مقالات دیگر: کلینیک ترک اعتیاد ستارخان

 

او گفت: افرادی که به لبنیات به خصوص شیر حساسیت دارند می‌توانند از شیرهای کم لاکتوز و یا بدون لاکتوز، ماست، کشک و دوغ استفاده کنند.

 

این متخصص رژیم درمانی افزود: با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم بهتر است دوغ را جایگزین نوشابه کنیم که می‌تواند در سلامت استخوان و پوست نقش موثری داشته باشد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

جوزدانی بیان کرد: مصرف نمک و یا نوشابه بدن را به سمت اسیدی شدن می‌برد و می‌تواند بر روی استخوان و پوکی استخوان اثر بگذارد.

 

او گفت: با توجه به اینکه ویتامین D تاثیر مستقیمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کند.



:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تير 1400 | نظرات ()